Monday, March 18, 2013

AMSTERDAM_Portugal : Day 1 ~ 9/10 Mac 2013

perjalanan yang panjang dan mendebarkan bermula lepas isyak, 9 Mac 2013...so aku dihantar oleh mak, abah, anim n adik ke klia...tp hantar kat luar je, then aku suh diorg balik terus..tak payah hantar ke dalam...n yes, sib baik diorg tak tunggu sbb punya la panjang n lama nak beratur kat kaunter klm utk drop luggage je pun...hehuuu nasib baik smpai awal kan...so lebih kurang 30minit beratur, aku pun terus ke farmasi utk beli gula2...sbb risau sakit tekak dlm flight nanti....then terus decide makan mcd kejap sebab kelaparan...n pastu terus masuk ke boarding hall...again ramai giler org beratur kat boarding hall...mmg penuh flight malam tu..so aku lepak duduk dulu utk check in status kat fb..hehehe then kul11.45malam, bermula la penerbangan yg mendebarkan dan keseorangan ke bumi eropah...nervous sbb tak dpt bayang apa yg menanti di sana...dah la dlm fligth aku dpt duk row depan so lega la kaki leh luruskan tp sbbkan tmpt aku tepi pintu, so pintu makan ruang kaki aku...so berkepit je la aku duduk selama 13 jam tu!huhuhu sib baik aunty n uncle sebelah aku tu baik...so layan la kan...org malaysia gak...selama 13 jam, kerja aku adalah makan, layan movies...hehuuuu
dan akhirnya, Alhamdulillah..tepat jam 6 pagi waktu tempatan, 10 Mac 2013, kami landed di Schipol Airport, Amsterdam..kecuakan makin berganda...hehuuu so turun je dr flight, aku tak risau psl lugggage dah sbb akan dihantar terus ke lisbon, portugal...so aku terus check gate mana utk berlepas ke lisbon...dah dapat tu, terus aku menuju ke imigresen utk keluar dr airport...masa tu org imigresen tanya nak pergi mana, aku ckp sightseeing je sbb transit 6jam, so mudah je la...cuma memula tak paham sbb slang dia pekat sket...hehehe pastu kat kastam plak, dia terkejut aku ckp nak sightseeing sbb suhu masa tu adalah 2C!hahaha ada aku kisah..kata smpai bkn selalu kan...hehehe n keluar je dr situ, aku meyakinkan diri menuju ke arah train station...follow je signage!hehehe then nampak tmpt beli tiket, terus beli return ticket Schipol-Centraal...dgn harga Euro8.30...turun terus pegi ke arah Centraal..masa ni confuse sket sbb tak sure betul ke berada di lane yg betul...tp duk tnya org la yg tak ramai tu...sbb dah la hari ahad, awal pagi plak tu kan...n lega dah jumpa lane yg betul..lane 1...kat situ tak tulis lane tp spoor...sama la tu...bahasa depa...kul7pg baru train smpai...menuju ke Centraal...masa dalam train dah excited sbb nampak snow!hehehe
lepas 15minit dalam train, baru la smpai ke stesyen Centraal Amsterdam...besarnya laa stesyen + very old looking!hehehe i loike!then terus berjalan keluar dr stesyen...tu diaaa sejuk giler weh...aku mula2 tgk peta dpn stesyen n lepas tu main jalan je la...teringat baca kat internet, jalan terus je lps keluar stesyen menuju ke Damrack...so main jalan je la...hehehe dah la sejuk giler...mmg aku kena pakai glove sbb kejung tangan aku masa snap sana sini tu...hehehe so mmg dr stesyen, terus je ke depan..even ada jalan ke kiri dan ke kanan...then smpai nampak kawasan bot2 kat belah kiri jalan maka kita berada di jalan yg benar...hehehe so dr situ, aku jalan je la...memula dr situ nak ke red light district...tmpt yg famous kat amsterdam ni...tp masa nak masuk ke jalan ke situ, tetiba mcm takde org, pastu ada 2,3 lelaki...aku cuak so terus blah!hahaha almaklum jalan pagi2 buta, hari ahad...mmg takde org!huhuhu
pastu jalan terus je menuju ke Dam Square!amek gmbar seorang diri memandangkan takde sape pun pagi tu kat sekitar tu...huhuhu sib baik berbakat amek gmbo syok sndiri...hehe so Dam Square ni tak jauh sgt la dr Centraal tu..maybe dalam 10 minit jalan kot...aku rasa tak boring pun sbb jalan tu penuh ngn kedai cuma masa aku pergi sume tak buka lagi la...n aku notice banyak kedai jual pakej travel gak la...mcm daytrip gitu...ada juga kedai vegetarian yg aku nampak...n aku pnah baca dlm internet, ada kedai halal gak area tu...tp tak nampak la plak..hehuuu kat Dam Square ni ada National Monument yg tinggi tu, pastu ada Madame Tussaud juga...ok kot kalo hari siang2 sikit byk tempat utk dilawati...hehe then aku gerak semula ke Centraal utk naik tram plak ke Rijksmuseum...masa otw ke Centraal lagi sekali rasa nakpi ke red light district...terserempak ngn sorang perempuan local..aku tnya la jalan ke situ, skali dia tnya aku kenapa aku nak ke sana...hahahah!terus sentap kan...hehehe lgsg cancel nakpi...hehehe owh masa ni gak dpt pegang snow yg sket tu kat kereta2...hehehe gayat kan....
pastu dpn Centraal, mmg ada tmpat nak tunggu tram..utk ke Rijksmuseum aku naik tram no 2..masa tunggu ni aku tgk ada snow yg sedang turun!tp sgt sikit la...hahaha excited la kan...hehe..then smpai je tram no 2,  aku beli tiket utk 1jam berharga Euro2.80...so boleh la guna turun naik tram tu dlm masa 1jam...hehee so spjg perjalanan mmg nampak byk building yg cantik2...pastu lalu jambatan kecil yg merentasi sungai yg so much called amsterdam!hahaha cantik!adalah beberapa stesyen utk smpai ke Rijksmuseum...hehehe dlm 15minit kot...
smpai je, aku terus ke tmpt yg ditujui...aku bkn nakpi Rijksmuseum pun...hahahaha tp nakpi amek gmbo kat IAmsterdam tu!hahaha lgpun mana laaa Rijksmuseum tu nak buka awal2 pagi kan..hehuuu sib baik masa ni ada sorg pompuan dr romania...so dia laa tlg snap kan gambo aku...hehuhu best2...pastu aku jalan2 sekitar situ tgk park dia..siap ada snow lg kan..hehehe
then patah semula ke tmpt turun tram td, tp kali ni aku tunggu di jalan bertentangan plak...hehehe utk kembali semula ke Centraal...aku tgk jam masa tu, aku membayangkan sempat ni kalo aku nak pi tgk windmill kat Zaanse Schans...tp aku rileks jap tunggu smpai kat Centraal...smpai je, aku tgk train ke Koog-Zaandijk utk ke Zaanse Schans tu akan datang kul9.15pg...nak kena sana tu amek masa 20 minit...pastu tgk train ke Schipol pun lebih kurang sama je....lepas pikir jap, aku decide terus ke airport...sbb pikir kurang2 40minit amek masa pergi n balik...pastu kalo train takde masa aku tunggu nak balik or lambat, dah makan masa...nak jalan2 lagi..pastu pikir mcm mana nak airport nanti sume...n plg penting aku dah kepenatan sbb tak dpt tido sgt dlm flight...so terus balik ke airport je...hehuuuu
smpai airport terus keluar dr airport tu ikut pintu utama..terus nampak ada lagi IAmsterdam...n kebetulan ada budak2 malaysia, so apa lagi..mtk tlg laa amek gmbo...hehehe pastu aku terus pi carik biskut caramel yg anim suh beli n terus masuk ke departure hall...aku ingt kena lalu imigresen, tak payah rupanya...hehuuu
makanya, aku terus melanguk je laa kat departure hall tu dr kul10pg smpai laaa kul12.25tgh utk flight ke lisbon...mak aihh bosan, ngntok, lapar semua pun ada..hehuuuu dlm flight diorg bg mcm prata ayam...alahai 1 flight bau semerbak...tp sbb dah diberitahu, halal food only masa KUL-AMS je...so aku tak amek la..melantak la coke je aku dlm tu...dgn kaki yg sengal giler...lapar giler...rasa nak nanges je...hehuuuu perjalanan amek masa 3 jam...tp sbb lisbon lambat 1 jam dr amsterdam, makanya gerak kul2.30 ptg smpai lisbon dah..smpai airport lisbon je, sib baik kejap je amek tunggu luggage...masa ni rasa nak nanges sbb kepenatan giler......masa dah almost 24hours aku sejak keluar dr rumah!mau tak penat!siap terpikir, ape laaa aku carik pasal pi course ni..hehuuuu then keluar je, nampak dah org yg menanti aku...so terus ke dia...n masa ni jumpa participant lain gak..kenal ngn vittoria dr itali, dita dr netherlands and katarina dr slovakia...masuk kereta terus senyap...n smpai hotel novotel, check in...masa pompuan kat reception tu ckp sumthing aku tak paham sgt, sib baik vittoria dgn baiknya tlg translate...aku nak pengsan je rasa kepenatan...hehuu dpt je kunci terus ke bilik...terus melepek!n sempat la update status la, pastu makan megi laa...sblm terlelap...huhuhu lega dah smpai bilik...panjang betul perjalanan...hehuuuu

1. Hoyeee bog sudah berwajah baru :-)
    Just drop by belum sempay baca entry sepeuhnya, simpan utk baca esok :-)

2. thank..ni bukan wajah je baru...mmg blog baru pun...hahaha thanks sbb sudi baca... =)

3. Wowww dpt pegi arsterdam tue jele nyerrrr

Hanya org hebat je dpt pegi course kt luar