Sunday, March 24, 2013

Bagaimana nak mulakan langkah?

post ditulis pada 20 Mei 2012

semalam masa lepak dgn dinie, dia tnya satu soalan yang membuatkan aku terfikir, 'mesti ramai yg berfikir mcm dini tu kan'...sebab tu ramai yg masih menganggap susah nak travel ni, bahaya pi tmpt yg tak diketahui lagi...apa nak buat bila pi satu2 tempat tu...dini tnya lg, mcm mana ko tahu n leh buat estimation budget n tentatif program masa pi cambodia aritu?sdgkan ko pun tak pernah pergi sana...hahaha bila dah tepikir kata2 dini, mula mcm2 kata2 kawan2 aku selama ni bermain2 kat kepala aku...nak travel kena pi tmpt yg ada org kenal je...kalo tak susah nak jalan, nak makan...kalo pergi tmpt takde org islam or minoriti org islam, takkan nak makan katak goreng...nak jalan oversea kena banyak duit jer...wah mcm2 kata2 yg aku dah pnah dgr sebenarnya...hehe dan aku tak nafikan, b4 aku mengorak langkah aku pun, aku pun sama je mcm diorg...aku pun pikir mcm tu...well kalo katak tak keluar dr tempurung, mcm mana katak nak tahu dunia ni amat luas kan?kalo udang di sebalik mi tu tak selak mi n tunjukkan diri, mana org nak nampak dia kan...eh ada kaitan ke...hahaha sukati akula kan...motif nya, aku nak ckp...selagi kita tak alaminya sendiri, kita pun tak tahu susah ke senang travel tu...hehehe as for me, aku rasa ada yg susah, ada yg senang, ada yg pahit, ada yg manis...hehehe aku pun dulu kalo bukan sebab dpt pasport 'free' dr kerajaan, mesti tak jalan2 mcm skang ni...hehehe mula tahun 2009 dpt peluang pi bangkok, seminar...pastu mula hati meroyan2 nak keluar negara...mula2 mmg nervous...takut...tp aku mula persediaan dgn membeli tiket...sbbkan crik tiket murah kan, so selalunya tiket dibeli hampir setahun awalnya...maka banyak laaa masa nak prepare tentatif n cari info kan...dn lebih memudahkan sbb semuanya di hujung jari!samada ko nak cari ke tak jer!hehehehe mcm2 web psl percutian di negara2 yg ingin dikunjungi, pelbagai website pasal traveler's experience, blog2 peribadi traveller...semuanya ada di internet!gunakanlah pakcik google tu sehabis baik dan satukan semua info tersebut menjadi program tentatif kita sendiri...siap boleh kira bajet lg nanti...so takde la berlebih2 bawak duit nanti...leh pakai utk next trip pula...hehehe so dah siap semua info, tukar duit, kemas beg, make sure la anda tidak disenarai hitamkan oleh imigresen gara2 ptptn yg choii itu...hahahaha then siap sedia merasa nervous (sekejap je la) untuk berangkat ke negara yg dituju...enjoy dgn pengalaman baru yg ditempuhi...dan harus diingatkan, rakan yg travel sama2 perlu la sekepala...supaya tidak menimbulkan sengketa di kemudian hari...hehehe dan jgn frust if apa yg dirancang tak smaa dgn apa yg terjadi kat sana...redha je la...barula enjoy...kan....hehehehe ok tu je la tips dari org yg tka pandai sgt menulis, dan ilmu travel hanyalah sekangkang kera...tp dr sekangkang kera, leh jadi seluas lautan biru kan...ecewah, again bahasa puitis di salah guna..hohohoho~

No comments:

Post a Comment