Tuesday, May 21, 2013

Yogyakarta, Indonesia ~ Day 1 (01052013) : Part 1

yeah akhirnya tiba la hari yg dinantikan..selepas hampir setahun membeli tiket..hampir2 tak jadi trip ni sbb clash dgn tarikh pilihanraya...huhuhu tp Alhamdulillah mmg dah rezeki Allah nak bagi utk smpai Yogyakarta a.k.a Yogja ni...cuma nak ke Surabaya la yg takde rezeki lagi...pape pun redha je la kan...hehehe pastu AA pun tukar time flight aku..patut kul7pg, tp dia tukar jd 10.30pg...so program kena la tukar...huhuhu so pada 1 Mei 2013, sempena cuti buruh, aku n sue telah ke LCCT, dihantar oleh abah seawal 7.30 pg...smpai sana je dah kul8.30pg...flight kami kul10.30pg...saje je la konon nak dtg awal...sbb selalu tergesa2 kan...nak amek angin relaks2....hehehe terus pi check document dulu wpun dah check in n print boarding pass kan...saje ambil langkah berhati2 kan....pastu terus pegi lepak kat old town....order, makan, update status...hehe rasanya kalo pagi buta aku check in bfast kat oldtown, org dah leh tahu dah aku kat lcct nak terbang...hehehe bfast ditaja oleh sue...hehehe so then kami pun masuk ke dalam boarding hall dalam kul 10pg...melanguk la kat dalam ni smpai kul10.40pg then depa announce ckp delay smpai kul11pg baru la kami take off..hehuuu dalam flight kami hanya tido, makan dan tido semula...hehehe almaklum perjalanan mengambil masa 2jam 30 minit tu...hehehe
smpai di bumi Yogja tepat jam 12.30tgh waktu tempatan (lewat sejam dr malaysia)...smpai je, terkejut sbb airport sgt kecik!smpai kena beratur di luar bangunan okeh...bestnya sbb leh amek gmbar bagai..tp tak best nak tahan panas + bunyi bising wehh kapal terbang kat situ...huhuhu lepas beratur imigresen, aku tgk org amek beg kat tepi tu je diorg letak...takde la conveyor bagai..then lalu kastam yg cuma ada 1 scan machine...mmg makan masa juga la nk keluar dr airport ni...huhuhu kul1 lebih baru la kami dpt keluar n mencari paksupir yg telah dihubungi sblm ni..Nizam!yeah...amek gambar jap, n terus menuju ke kereta...smpat singgah toilet jap b4 masuk kereta...

then kami terus menuju  ke Candi Sari yang terletak tak jauh pun dari airport...dlm 10 min kot...dia terletak dalam kawasan perkampungan...kami just turun, amek2 gambar kejap je la..then nizam suruh jalan kaki je...dkt je tak smpai 5 minit, kami smpai pula di Masjid Warna-Warni!mmg comel sgt masjid ni..kdg tgk mcm cathedral kat russia pun ada jugak...hehehe snap2 je la..sbb panasnya Yogja ni..huhuhu terus naik kereta n nizam pasang aircond kuat...hahahaha
lepas tu kami dibawa makan tghari ke Waroeng SS (Special Sambal)...bestnya nizam ni, dia dah lama duk malaysia, jd cakap pun mcm org malaysia n dia pandai selera org malaysia...so tmpt makan kami smua yg best2 lah....heheh siap aku ckp ngn dia semua yg nak teringin makan n dia ckp akan susun kan jadual..bagus kan..hehehe then smpai je kedai makan, terus amek menu...konpius nak order...rupanya ada 27 jenis smbal!hehehe so kami order sambal ikan bilis, sambal tempe n mcm sambal biasa tu...pastu lauk amek ayam grg, cumi grg...nyummeh...mmg terbakar la weh makan sambal dia..tp sedap sgt...hehehehe sue terdiam masa mula2 makan..dia ckp pedas smpai pijar muka...tp lama pastu ok je makan...hehehe takde sakit perut ke apa..sedap!total makan adalah Rp62k sahaja utk 3 orang tu...murah kan!hehehe
lepas dah kenyang, dlm kul3ptg, kami terus menuju ke Candi Prambanan!yeah salah satu candi yang famous n a-must-visit kalo datang ke Yogja ni..dia dikatakan candi Hindu terbesar di Indonesia....tiket masuk berharga Rp171k utk international tourist...masuk je kena pakai mcm kain dia tu..layan je la kan...selagi tak langgar akidah...huhuhu masuk je terus menonong je jalan ke dalam....ikut je tanda arah utk smpai ke candi...masa ni jumpa 3org budak malaysia..student lagi..diorg masuk ikut pintu local, so dpt murah je tiket dlm Rp70k kot...cehh...hahahaha smpai je di candi, terus snap sana sini...tp sayang sbb matahari sedang berada di belakang candi ketika ini..makanya gelap gelita la gambar candi kami if dr arah pintu masuk...hohoho makanya gigih la berjalan n memanjat candi yg tak berapa tinggi ni utk amek gmbar dr bahagian belakang candi ni...yeah...punya la panas masa ni...hoih Yogja, why u so panas?huhuhu tp gigih layan amek gmbar..kata baru smpai kan..hehehe semangat harus berkobar lg...hehehe pas dah puas amek gambar...kami pun gerak keluar...

masa keluar dr kawasan candi, lepas kena pulangkan sarung...tetiba nampak ada train!so pas tnya, dia ckp if international tourist yg kena bayar mahal ni, free je naik train!hehe so laju je laa kami naik!kami dibawa pusing kawasan tu..siap lalu kat Candi Sewu..candi kecil berhampiran Candi Prambanan....benti amek gmbar kejap..pstu naik train smpai la ke pintu keluar...terus nak keluar..sekali, punya la pnjngggg kawasan meniaga kat situ...kat Indon ni mmg aku perasan, kalo pintu keluar tmpt2 tourist ni msti takkan terus keluar tp kena lalu kawasan jual2 ni...huhuhu smpai je luar, terus msg nizam n dia pun smpai dpn tu...kami amek masa 2jam juga la di kwsan candi ni...exactly mcm nizam ckp..hehehe

1. candi boko/ratu boko merupakan salah tu tmpt utk lihat sunrise, DJ..bayaran masuk sekitar Rp95k (tapi tak tahulah kalau dah naik harganya)..cuma candinya takdelah seperti prambanan atau borobudur...

1. tu la baru tahu juga...hehehe tp takpela tak dan pegi pun...janji smpai prambanan n borobudur pun da syukur...hehuuu

2. Woww..entry Yogja dah keluar..panjang petul entri dan penuh dgn gambar..mmg puas lah hheheeh

Mcm mana nak contact pak supir tu yer..mana lah tahu tersampai ke Yongja nanti :-)

1. hahah saya buat 1 entry per hari...malas nak pecah2 ikut tmpt la JM...senang cerita...hehehehe tu yg pjg tu....hehuuuuu

2. ups sorry...boleh cari supir ni di FB...nama dia Nizam Jogja Transport...atau hubungi hp dia +6285868639988

3. Salam
      tumpang promote
      fb nizam dah tuka jadi RoundJava