Tuesday, October 22, 2013

Discover Downunder, Day 4 (180913) : Sydney, Australia ~ Part 2


yeah dari fish market kami pun menaiki tram menuju ke Paddy's Market!tempat famous di kalangan tourist kalo ke Sydney ni...tempat nak beli pelbagai jenis souvenir dari negara Kangaroo...Paddy's market nih tutup hari Selasa tau...hari lain buka dari 9 pagi ke 5 petang sahaja..so please rancang perjalanan ye jangan sampai kuciwa tak dapat shopping...hehehe so sampai je kami di Paddy's Market, masing-masing pun memulakan aktiviti untuk memperabihkan $$...tapi aku takde la..sbb aku memang rigid sket perbelanjaan kali nih...aku bawak duit ngam-ngam aje...lain laa kawan-kawan aku bawak duit sampai 2x ganda dari aku...terus aku diisytiharkan sebagai paling miskin dalam geng kali ni...hahaha takpela..iols redho...

ok ni pendapat peribadi aku pasal Paddy's Market ni...aku rasa sini lagi besttt dr Victoria Market di Melbourne...dan sebelum ni pun aku banyak baca review dan experience oleh adik aku sendiri kata kat sini lagi best...sini lebih 'bernafas' kawasan dia...lebih 'cerah' pada pandangan mata aku...dan of course lagi banyak pilihan dan lebih murahh...kalo tshirt aku beli di Victoria Market harga 3 helai tshirt dewasa = $20, dan sehelai baju budak kecik = $5...di Paddy's Market ni, aku boleh dapat 4 helai tshirt dewasa dgn harga $24 sahaja...haa murah kan...walaupun nampak $1,$2 je...tapi besar ertinya untuk aku...fridge magnet plak kat sini kalo yang nipis tu, leh dapat dalam $5 untuk 3 packs...dalam 1 pack tu ada yang 3, 4, 6 biji...pelbagai la ikut size...pastu dini dan amoi duk shopping karpet bulu tebal tu...kalo di Victoria Market dapat harga $50, kat Paddy's Market leh dapat $30++ je untuk size yang sama...haaa murah kan...haish beriya plak aku promote Paddy's Market ni kan..hehehe masa kat sini aku shopping kejap je, pastu aku lepak kat kedai karpet bulu tu je...diorang pun siap letak semua beg dan barang kat situ...tumpang kejap...nasib adik yang keje situ baik..ye la lepas kawan-kawan aku ni mengkayakan bos dia, beli banyak-banyak karpet bulu...mau tak baik kan...hehehe sambil lepak tunggu diorang shopping, sambil aku borak ngan adik tu...dia blaja kat sini, so buat part time la...datang dari China...pastu dalam pukul 2 petang semua dah kumpul balik kat kedai tu...dini dah siap beli beg tarik dah ye!over kau shopping kan...siap beli beg tarik kaler pink lagi..comel!hehehe ha apa lagi, sebelum keluar dari Paddy's Market tu, terpaksa la bersila jap atas lantai nak menekan-nekan barang masuk dalam beg kan..overdose!hahahaha
ok dah selesai shopping, kitorang pun naik tram menuju ke Central Station...yang best masa dalam train ni, pakcik konduktor tu orang Malaysia!hahaha dia nak datag kat kitorang nak scan tiket, dari jauh kami dah tunjuk kad kami macam eksyen la ada kad kan..hahaha...masa tu kitorang tak sangka dia malaysian...skali dia sound 'ooo you all jangan bikin i hot'...terus gelak besar kitorang!best betul...borak sakan la ngan dia...dah migrate bertahun-tahun  ke sini...macam-macam la kami sembang sampai la ke Central Station!turun di sini, kami pun terus pergi toilet dan solat siap-siap...masa ni amoi cakap dia pening, malas nak follow dah kitorang jalan..dia tunggu sini je...aku dah panas juga masa ni...sebab dah la aku sorg je ada hp dan buat roaming..kang kalo tak jumpa macam mana...huhu..tapi malas nak pikir, ok je la kan...decide jumpa di Kasturi Cafe jam 5.30 petang nanti...then kitorang semua simpan luggage di Baggage Storage di kawasan suburban train tu...so senang la nanti nak amik semula masa balik...mamat comel yang jaga situ categorise kan bagpack kami as small (walaupun pada aku dah sakit pinggang dah angkat), so kami di charge dengan harga $8 bagi 4 jam pertama untuk setiap beg...so ok la kan...
then aku bersama sue n dini terus menuju ke George St...menunggu bas di 7-E berdekatan Kasturi Cafe...kami naik bas dan berhenti berdekatan kedai Oakley di George St tu sebab dini nak carik barangan yang laki dia pesan...tapi takde la plak...so kami naik semula bas teruss menuju ke Circular Quay....masa sampai dah jam 3 petang..so aku duk pikir-pikir sempat ke nak ke Manly Beach, naik ferry di Wharf 3....jauh juga perjalanan ke sana menaiki ferry tu...so lepas pikir pro n cons, aku decide tak payah la...aduhai melepas peluang nak makan the best halal burger ever in Manly..hohoho tapi takpela, kami naik lagi skali ferry di Wharf 5, menuju ke Darling Harbour...ha apa lagi, naik jer ferry, menggelupur masing-masing buka hp nak berinternet...tapi aku suruh dini dan sue check dulu pasal tour Philip Island kami tu..sekali dapat email MAT kata nak potong juga bayaran credit card as dalam terma dan syarat dah ckp kalo kita cancel, kita kena bayar juga...puiii betul...makanya terpaksa la kami accept je company yg MAT cadangkan tu iaitu Wildlife Tours...actually ni juga la company yg kami contact sendiri tu...geram btol masa ni tau...mood memang spoil la...tapi kejap je la, bila ferry mula gerak, lalu dekat Sydney Opera House dan Sydney Harbour Bridge, terus excited balik!terus lupa masalah...terus sakan bergambar!hehehe perjalanan dalam masa sejam pergi dan balik...
turun je dari ferry di Wharf 5 tu, kami terus berjalan menuju ke Opera House pula...walaupun penat dah masa ni....tapi tetap gigih okeh nak pergi dekat dengan Opera House...kata ikon Sydney...harus pergi kan...tapi tak pergi la betul-betul dekat bangunan tu...ramai orang masa ni...cantik!suka sangat..kami duk amek gambar la sana sini...cantiknya bridge!cantiknya Opera House!tapi kami takleh lama dekat situ sebab dah dekat pukul 5.30 petang...dah janji nak jumpa amoi di Kasturi Cafe...dari Opera House ni, kami dah malas nak jalan kaki balik ke Circular Quay dan naik bas ke George St balik...tetiba ternampak teksi berdekatan situ...terus tahan!rupanya driver orang Islam la...dari bangladesh ke pakistan ke..aku pun tak ingat sangat...tapi memang ramai diorang ni la jadi taxi driver kat sana...aku cakap nakpi Kasturi Cafe, dia tak tahu..dia tanya alamat...aku tak ingat la kan...nasib baik ingat Wake Up Hostel!terus cakap depan ngan hostel tu..terus dia tahu..dalam taxi kami borak macam-macam...pasal orang bangladesh kalo nak migrate or keje kat sini, memang kena grade A la...kena ada paling koman pun A-Level gitu...kira yang masuk negara kita tu, Grade tak bape tinggi la..hehehe pastu paling best bila dia tanya berapa tiket aku beli dari malaysia ke melbourne...bila aku cakap $200++...then tanya dia murah kan...dia terkejut..pastu dia cakap...this is not cheap, this is damn freak!hahahaa kelakar btol masa tu...tak lama lepas tu kami tiba di Kasturi Cafe...dengan bayaran taxi sebanyak $10.40...
sampai je depan Kasturi Cafe, kami tengok dia tulis tutup...dah meruntun jiwa dah masa ni...huhuhu kami masuk dalam sebab tak kunci, pekerja situ cakap kalo nak datag, after 6 pm sbb diorang ada big crowd nak kena entertain...tapi kami buat la rayuan cakap lepas ni nak gegas ke airport plak...baru la dia bagi masuk tapi pilihan makanan limited la...boleh order yang dah siap masak..means lauk pauk la...so ok je la...since amoi dah makan dulu rupanya...dia siap pi Paddy's Market balik...dalam sakit kepala tu kan..so kami bertiga kongsi amek gulai lemak udang dan ayam masak merah...pastu amek nasi putih untuk 3 orang...nyummeh weh...sedap!udang pun banyak!memang berbaloi-baloi....total makan adalah $34.60...memang puas hati...
pastu kami pun gerak ke Central Station, amek beg di Bagagge Storage...dan terus menuju ke airport train...terus tunjuk kat kaunter ticket tu MyMulti kami...so dia bagi tiket berharga $12.30 instead of $15.90...dia cakap masa dari Central Station ni, touch MyMulti kami dulu..sampai airport baru touch tiket baru tu...aku pun tak bape paham kaedahnya lah...janji selamat sampai...hehehe sampai di airport, terus je masuk boarding hall since dah siap-siap print boarding pass masa datang...so masa masuk untuk scan barang semua, aku kena random checking by airport staff situ...dia orang Jordan dah migrate ke sini...dia tunjukkan aku surat random checking dulu...so pastu baru la dia check aku atas bawah, beg semua..nasib baik ok je kan...hehe then kami menaiki flight balik ke Melbourne pada jam 8.30 mlm...

dan akhirnya kami tiba di Melbourne Airport pada jam 10 malam...terus naik teksi balik ke hotel...masa ni kena caj $51.60 sahaja untuk teksi van tu...sangat berbaloi kalo kongsi 4 orang...sampai bilik, terus la aku beli 1 lagi tambahan luggage berharga RM75...almaklum barangan shopping dah beranak pinak...ni belum pergi DFO lagi nih...hehuuu oh lupa nak bgtau...kami masih duduk di Ibis Budget Hotel Melbourne CBD...actually masa pergi Sydney, kami tak check out pun bilik ni...mmg amek 5 malam terus sebab nak letak barang...tak bawak byk barang pun ke Sydney..just kelengkapan utk 1 day...hehehe so dah siap-siap semua, diskus untuk plan esoknya, kami semua pun tido!selesai dah perjalanan di Sydney yang singkat...tp Alhamdulillah kitorang berjaya pergi ke tempat-tempat yg mmg ktorang plan nak pergi kecuali Manly Beach la tak dapat pergi...tapi takpe, tak ralat pun.... =D

20 comments:

  1. Salam

    lama tak pegi aussie
    sib baik depa kasi masuk dan order apa yg dah siap, kalau tak payah jugak



    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, itu la pasal...kalo tak, kelaparan la ktorg malam tu...hehehe

      Delete
  2. JM pun syorkan kepada Paddy's Market ni..mg murooohhh

    Pic di SOH tu terbaek lah..langit BIRU you oulsssssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye laa JM...mmg murah..hehehe i loike sydney opera house tu..mengancam!hehehe

      Delete
  3. Replies
    1. yup semestinya!hehehe Alhamdulillah.... =D

      Delete
  4. Ha eloklah. Saya baru baca entry Sydney JM...now DJ nyer plak. Pastu xpuas hati jeles sensorang, saya paksa kawan baca entry2 korang. Nak meracun...insha Allah, diorang termakan umpan. Amin. Haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe pergi jangan tak pergi!hahaha mmg best la Aussie ni...harus kami pun berangan-angan nak repeat...hahaha!

      Delete
  5. Makin speechless di buat nyer tgk Kak DJ menjelajah dunia sydney nie :D
    Paddy's Market.. mmg best tgk.. okla ikut nasihat Kak DJ shopping kat situ ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sydney mmg best!kat Paddy's Market tu, kalo kaki shopping, mmg sehari semalam pun boleh kot...hahaha

      Delete
  6. hai hai...

    dah la tgh angau dengan ossie ni...sekali klik2 tersinggah sini...adoii x tahan...tgh mengumpul duit nk jejak Sydney :)

    salam kenal...nak add kat blog list :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haii....hehehe dah angau tu dah tahap nak kena pi cepat2 tu...kalo tak merana badan...hehehe

      Salam kenal jugakk!

      Delete
    2. tgh angau dgn JM...skang dgn kamu pula ehhehe

      tu la dok pikir tekan kalkulator..pikir lg...hahaha

      angau!

      Delete
    3. boleh je tu...tiket je mahal sikit...lain2 boleh kawtim kat sana...nak jimat bajet, leh masak sndiri...sana kos makan la tinggi sket if makan luar la..penginapan, malaysian hall ada kalo nak murah...transportation plak leh amek weekly pass je...nak jimat lg, toksah masuk tempat-tempat bayar entrance fee mahal2...byk tempat lain leh visit...hehehe

      Delete
    4. muahahahaha...semangat eh suruh org pergi...

      ok balik ni sambung berangan lagi...tunggu entry sini siap..n JM pon siap baru dipertimbangkan tahun bila nk p ekekeke

      Delete
    5. yezza....sydney abes doh...tinggal melben je sikit lg nih...hehehe

      Delete
  7. Wah DJ.. bestnya trip oz ni ye.. byk info i dpt utk trip i hjg bln ni.. thks..
    Nak tanya.. tempat solat mcm uols turun kat central stn tu ada ker?
    Lg satu: psl phillip island trip tu apa yg kurangnya sampai nak cari tour lain.. i pun baru nak book ni..
    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Agus! Memang best Aussie nih...saya duk terkenang2 juga trip ke Aussie ni....syiokk...hehehe
      Wah Agus nak ke sana ker?mmg saya cemburu la mcm nih...hehehe
      Kat Central St tu takde tempat solat pun, kami cuma solat kat kawasan tempat duduk yang ada...tapi tak tau la kalo ada, kami yang tak tahu... =D
      Philip Island bukan cari company lain...sebenarnya kami book ngn company A, tapi bila dia tak cukup org, diorang akan recommend kita ke company B...selalu mcm tu la...so takdela menjejas program kita nanti....

      Ok Agus selama bercuti di Aussie yer!

      Delete
  8. Yes DJ, setuju. My sister pun cakap Paddy's lg murah berbanding Queen Victoria Market.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah mmg lg syok kan shopping sydney...hehehe

      Delete