Tuesday, January 21, 2014

Family Trip to Bandung ~ Day 2

Sambungan dari: Family Trip to Bandung ~ Day 1

hari kedua di Bandung....sepatutnya plan asal pagi ni ke Tangkuban Perahu, dan pagi esoknya ke Kawah Putih...tapi lepas mak abah aku dengar nak ke Kawah Putih makan masa lebih 3 jam untuk sehala je, teruss diorang taknak pergi...hohoho punah harapan aku okeh....so kami tukar plan, esok barulah kami ke Tangkuban Perahu...so hari ni, kita berjalan di sekitar Bandung sahaja...so takperlu la keluar awal sangat kan...abah cakap kul 10 pagi baru gerak...perghh terkujat aku dengar...kul 10 baru nak keluar?redho je la...so bangun pagi, main internet...pastu dalam jam 8 lebih mak panggil ajak pergi breakfast...di hotel ni, walaupun murah, tapi tetap ada breakfast tau...takde banyak pilihan pun..dia ada nasi bungkus macam nasi ambeng eh...sebab ada nasi, mi goreng, sambal, ayam....pastu ada bubur dan air kopi dan teh...ok la kan...boleh ambil je nasi bungkus tu berapa...tapi makan kawasan kafe je la..ada budak ambil banyak-banyak nak bawa naik bilik, tapi diorang tak bagi la...
dah breakfast, aku ingat nak layan internet di pc yang disediakan..sekali mak aku kaco nak berFB juga...ye la kasi chance la kat dia...hahaha kemain lama berFB!tu dia salah satu contoh orang tua yang addicted to FB!hahaha tapi lepas tu, ada budak tu dah blah, aku lepak kat pc sebelah tu, sempat buat live update kat blog ni kan...
jam 10 pagi, Ayung pun sampai...naik je kereta, tetiba anim menjerit!rupanya tapak kasut zara ada dalam kasut dia!waaaa terusss semua rindu-rindu bambam...hehehe boleh plak laaa masuk dalam kasut maklang dia...ape tah dia buat ngan kasut dia tu kan...hehehe
kami terus menuju ke Rumah Kain yang terletak luar sikit dari bandar Bandung...kena lalu tol...aku tak ingat apa nama tempat ni...kat sini dia macam dalam rumah orang, tapi berlambak kain ada...sampai pening kepala nak pilih!hahaha ada jual telekung, kain ela...memang murah!kitorang terus ambil kain untuk buat baju kurung raya!dengan harga Rp800,000 kami dapat beli kain sulam 7 pasang!cantik-cantik sangat kain sulam dia dan ditambah sehelai kain batik..murah kan!kat sini masa tengah nak balik singgah beli aiskrim, terserempak plak dengan supir yang aku hire masa 1st time datang Bandung dulu!hahaha terus sentap!aku cakap ngan dia tak jadi datang masa baru-baru ni tanya harga dia...sebabnya memang masa tu tak jadi datang, tapi lepas tu jadi plak beli tiket...tapi aku tak contact dia dah, aku contact supir lain!hahaha nasib la kan....
pastu dalam 11.30 pagi kami tiba pula di Pasar Baru!kawasan tumpuan utama kalo ke Bandung!tempat ni memang sangat sesak..lagi hari minggu kan...masuk-masuk je, aku tengok muka abah dah lain macam!hahaha hadoi la....tak tenang kami nak shopping telekung dan kain...dia panas la tu sebab tempat sempit dan ramai giler orang!sesak!so memang aku tak sempat la nak snap apa gambar pun kat sini...sebab nak cepat beli barang, nak layan kan lagi orang panas hati...hahaha beli beg, beli kain, beli tshirt...pastu baru laaa kami keluar dari Pasar Baru tu...tapi sebenarnya bukan abah aku je panas, aku pun panas hati!ramai sangat orang!sesak!hehuuuu....pastu terus suruh Ayung bawak pergi makan demi meredakan kepanasan hati ini...hehehe Ayung bawa kami lunch di Restoran Pak Chi Met!famous dengan ikan bakar di sini!so masuk je, kami terus order nasi putih, ikan gurame bakar, ayam bakar, ayam goreng, udang mayonis, sotong tepung, daging dan kangkung belacan...nyummeehhh memang sedap dan senak perut weh makan banyak giler!oh kat sini juga ada surau tapi macam tak berjaga sangat lah...huhuhu so keseluruhan makan adalah Rp545,000...agak mahal tapi banyak betul lauk kami ambil, so berbaloi lah kan....
dah kenyang bagai nak rak tu, kami menuju pula ke Saung Angklung Udjo!yeay!tempat yang aku teringin sangat nak repeat!tempat persembahan angklung terbesar di Indonesia!persembahan bermula pada jam 3.30 petang hingga 5.30 petang pada setiap hari!bayaran adalah Rp100,000 untuk seorang...ini harga weekend, rasanya kalo weekdays murah sikit...so dah bayar, akan dapat rantai berloketkan angklung kecil...masuk je ke kawasan persembahan je aku dah excited!hehehe tepat jam 3.30 petang bermulalah persembahan Wayang Golek...lepas tu ada Mask Dance, Helaran, persembahan angklung bersama alat muzik moden yang lain etc...ada lebih kurang 10 persembahan la...memang best dan menarik...lagi tengok anak-anak kecil yang main angklung, menari kan.....memang comel jer!
paling kemuncak persembahan bila kita diajak bermain angklung bersama!semua orang diberi sorang satu angklung...tapi bukan bagi terus ye...pinjam je...kat angklung ada nombor dan nama negeri di Indonesia...kiranya itulah kod muzik kita...so then cucu kepada Udjo ini yang lead kita bermain...menggunakan isyarat tangan dia sahaja, kami dapat memainkan lagu yang best-best!suka giler aku ngan budak ni..talented abes!tahun 2010 aku pergi dulu, bapa dia yang jadi lead untuk main angklung dengan kami...now dia dah ambil alih!memang best!lagu plak lagu orang muda!hehehe lepas dah main angklung, budak tu lead plak team dia untuk main angklung....kira team dia ni budak-budak dah besar la...sekolah menengah kot..kemain lagu dia semua best-best dan lagu baru!jiwa muda la katakan...hehehe habes persembahan, semua penonton diajak bersama menari beramai-ramai...kali ni aku tak turun la sebab mak abah taknak turun...kalo dulu aku dengan sue selamba je join!best woo...adik-adik kecil ini akan tarik kita dan menari bersama...wahhh seronok sangat kat sini!aku suka...mak abah dan anim pun suka...berbaloi-baloi.... =D
kemudian semua dah penat, so mintak Ayung hantar je kami terus balik ke hotel...sampai hotel, mak dan anim terus je masuk mall!aku ngan abah balik bilik...rehat jap...pastu lepas maghrib baru la aku ngan abah pergi dinner di mall...tengok punya tengok, last kami decided makan kat food court...panjang giler food court dia sampai pening nak makan apa...hehe banyak sangat pilihan...so abah makan steak, aku makan mi kocok dan sate kambing!terbaik!dah kenyang, abah nak sambung jalan dalam mall...aku malas dah...so aku terus balik bilik dan tido......

19 comments:

  1. Pagi2 lagik dah berkeroncong perut aku tengok gegambo makanan ko nih DJ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha aku pun lapar weh....nakpi indon...sedappp makan...hehe

      Delete
  2. POP hotel, dulu duk masa kat Jogja
    memang cun, tapi breakfast dia huk aloh sangat
    pastu dia pasang music kat corridor, serabut saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe ye la breakfast dia simple je...hehehe ooo psg radio eh?sy tak perasan plak kat bandung pasang ke tak, sbb mcm ok je...hehehe

      Delete
  3. Rate murah pastu breakfast heaven macam tu, memang berbaloi2. Sibaik aku baru breakfast so xde terjejas sangat ngan gambar makanan dalam entri. Padahal ntah berapa kali menelan liur ye! Dah mencanang2 dalam otak nak makan apa for lunch. Ish ke laut diet tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bie, breakfast dia takde la heaven sangat....hehe tp kenyang la kat aku...semua bedal...hehehe aku pun dah breakfast...so kenyang dahh....tp tengahari nak makan mana eh...Slero D Timur kah?hehehe

      Delete
    2. Heaven dah tu bagi aku sebab boleh tambah nasi bungkus tu sukatijiwa. Weiiii kejam ah sebut Slero...dahlah aku baca tengah lapaq ni. Xbreakfast lagi. Keji tau.

      Delete
    3. hahahaha weh seriusly aku pi weh lunch kat slero smlm...cari nasi kerabu!hahahaha brownies dia sedappp....nyummm....

      Delete
    4. Brownies tu kawan aku yang buat. Dulu masa skolah, mak dia selalu jamu aku nasi kerabu tiap kali aku balik uma dia. Dulu kala merasa air tangan mak orang jelah keje aku. Dah nama merantau, ceh macam jauh KK Selangor kan.

      Delete
    5. hehe ok la tu...diorg siap ckp bibie dah kira family friend dah...anak angkat mak...ecehhh....hehehe

      Delete
  4. Travel ngan parent hasurlah santai2 kan..sbb tu jam 10 baru nk gerak..ahahah..3 jam perjalanan mahu kematu bontot..sah2 dia tak nak pegi

    eh..hotel POP tu bukan Pak Lang MIe pernah stay kat sana...tak best katannya

    Hamboi rumah kain tu..main longgok gitew je..dh seperti di kedai Hajah Basiroh heee..pilih..pilih..pantang tgk kain pasang ni

    Dulu tak perlu pun sinis Saung Angklung Udjo..nampak menarik kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la JM...kena rileks2 je...takleh rushing sgt...hehehe

      haah memang PakLang Mie pernah duk situ...oh dia ada ckp tak best ke...macam baca dia ckp ok je...hehe saya dah booking br tgk dia duk situ...tapi pada saya ok je....next pergi nak stay situ lagi sbb senang dkt mall...hehehe

      saya tak suka pergi rumah kain tu sbb pening byk sgt kain..hehehe saung angklung mmg best!sila lah pergi...hehehe

      Delete
    2. JM, hotel Pop to OK dan dekat dengan banyak kemudahan... saya suka. Yang tak best hotel Wow yang kat Jakarta tu...

      Delete
    3. Hehe mekasih atas info en mie..hehe

      Delete
    4. ahaahah...salah rupanya..itulah nama 3 perkataan je..POP dan WOW...jadi conpius udah...kalau cantum sekali jadi K-Pop Wow

      Delete
    5. Hahaha kpop wow tu kna kat myeongdong laaa...hahaha

      Delete
  5. Kenapa ayam kat sana kurus2 je tak macam kat tempat kita... pernah tak DJ tanya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak tak pernah tanya plak...ke sbb ayam kmpung?atau ayam x cucuk?tp dulu mkn itik, tgk kecik, sy tnya gak..diorg ckp itik dara atau muda la....hehehe

      Delete