Wednesday, January 22, 2014

Family Trip to Bandung ~ Day 3

Sambungan dari : Family Trip to Bandung ~ Day 2

hari ini kami kena bergerak awal dari hotel...sebabnya kami nak ke Tangkuban Perahu...yezza tak lengkap rasanya trip ke Bandung kalo tidak ke Tangkuban Perahu ni...hehehe so kul 7 pagi kami dah turun breakfast...dalam jam 8 pagi, Ayung pun sampai...dan kami terus menuju ke Tangkuban Perahu....jalan sedikit macet, sampai ngantuk duk dalam kereta...dan akhirnya kami tiba di Tangkuban Perahu pada jam 10 pagi...bayaran Rp50,000 dikenakan untuk setiap orang dan Rp15,000 untuk setiap kereta...so nak tahu alkisah Tangkuban Perahu?meh baca cerita lama yang aku dah pernah cerita di sini...sampai je kami terus turun dan bergambar dengan Kawah Ratu, kawah gunung berapi terbesar yang ada di Tangkuban Perahu ini....sakan bergambar di sini...
lepas tu kami bergambar juga di tempat wajib iaitu papan tanda yang tertulis Tangkuban Perahu...then jalan-jalan dan ambil gambar di kawasan sekitar...kali ini pergi dengan mak abah, takde la explore jauh-jauh...just kawasan atas tu je...sambil beli kuih panas...makan masa sejuk...hehehe sempat juga abah beli baju sejuk untuk cucu dia...tak lama pun kami lepak di sini, lepas pusing-pusing kejap, terus cari Ayung dan bergerak balik....

gerak dari Tangkuban Perahu dalam jam 11 pagi...terus menuju semula ke Kota Bandung...masa dalam perjalanan, ternampak gerai-gerai kecil di tepi jalan yang menjual sate kelinci!terus tanya Ayung, halal ke?dia cakap halal...terus suruh berhenti...anim nak cuba makan sate kelinci...kelinci tu adalah arnab!huhuhu sadis je aku tau...so kami order 10 tusuk sate kelinci, 5 tusuk sate kambing, jagung bakar dan pisang keju...aku makan satu je sate kelinci, terus takleh blah!terus cepat-cepat telan pisang...rasa dia?tak reti nak explain...maybe terbayang arnab pun satu hal gak buat tekak aku kembang...tapi anim laju je telan!overall makan di sana adalah Rp80,000...macam mahal je untuk tempat macam ni, tapi takpela...pasrah....
dah separa kenyang, tu kami teruskan perjalanan...again menuju ke Kota Bandung...tapi tiba di Lembang, kami singgah sekejap di Lembang Floating Market!baru buka tempat ini...dulu masa pergi takde lagi...so sampai je terus masuk..kena bayar entrance fee sebanyak Rp10,000 seorang...dengan tiket tu, kita boleh tukar dengan minuman panas kat situ juga atau di dalam nanti....pastu aku tukar juga Rp100,000 dengan token...sebabnya dalam floating market tu, urusan jual beli hanyalah menggunakan token!ada token Rp5,000 dan Rp10,000...best kan?kalo tak cukup masa membeli nanti, kat dalam pun ada kaunter-kaunter untuk tukar token ni...masuk sahaja dari entrance, kami ke kiri...berjalan menuju ke sampan-sampan yang menjual makanan!wah excited sangat kan...sebelum sampai tempat sampan jual makanan tu, akan lalu rumah-rumah yang dijadikan kafe, pondok-pondok untuk orang lepak dan makan....memang cantik!
sampai je di kawasan terdapat peniaga yang menjual pelbagai jenis makanan dalam sampan tu...terus rasa teruja!sampai tak tahu apa nak beli....sebab banyak sangat pilihan...hehehe so lepas jalan-jalan tengok...last sekali abah amek siput sedut versi Indonesia...roti bakar nenas dengan keju yang boleh tahan sedap...mak ambil rojak....pastu aku dan anim beli tauhu mendoan yang sangat sedap!beli juga pisang keju atau nama famous dia Pisang Sangkuriang...pau kecil yang comel...harga semua lebih kurang la tak Rp5,000 atau Rp10,000 atau lebih...tapi dalam gandaan tu je la...memang best...cari tempat duduk dan lepak....tapi sebabkan orang ramai, kami just duduk kerusi takde meja je...
dah kenyang, kami pun gerak balik ikut arah lain...sebab sini jalan dia keliling tasik...aku suggest kalo tak rasa lapar lagi, masuk je dari entrance ikut ke kanan...kat belah sini lagi banyak aktiviti...siap ada tempat mainan kanak-kanak, kebun binatang etc...lebih meriah...dari sini juga boleh ambil gambar perkataan Lembang Floating Market tu...
ok dah habis pusing Lembang Floating Market, kami pun terus menaiki kereta menuju ke arah Kota Bandung lagi...haish banyak sungguh persinggahan kan...hehehe terakhir sekali sebelum tiba di Kota Bandung, kami singgah ke Kampung Daun.....aku memang tahu tempat ni famous, tapi tak pernah ada keinginan nak pergi...tapi bila abah cakap nak pergi, kawan dia suggest, so aku gagahi jualah memenuhinya...sampai di sana jam 1.30 petang...Ayung dah cakap kalo sampai waktu makan tengahari gitu, memang besar kemungkinan la lama nak tunggu...tapi sebab abah dah cakap nak tu kan, aku suruh gak la tunggu...so Ayung yang pergi ambilkan nombor...sambil tu kami cuci mata...sekitar kawasan ni ada persembahan tradisional oleh kanak-kanak...ada kedai jual makanan ringan..ada surau juga....memang cantik la kawasan Kampung Daun ni...patut famous...dalam 30 minit menunggu...nasib ada ruang menunggu...barulah tiba turn kami...
dah dapat nombor pondok, Ayung pun membawa kami pergi mencari pondok kami...besar rupanya kawasan dalam ni!aku ingat dekat...sekali pondok kami nun di atas bukit...mengah juga la nak naik tuh...kesian mak abah aku la kan...aku rasa macam adalah 3,4 tingkat tinggi dia..banyak kali juga naik tangga...jumpa pondok, tapi bukan pondok kami...hahahaha hadoi....nasib...sampai je pondok, aduhhh nyamannya...cuaca sejuk pulak tu..boleh baring-baring...ada bantal...
kemudian kami pun mula order makanan...makanan kat sini tak banyak pilihan sangat...semua set-set...so kalo bajet nak ambil cumi celup tepung, tak payah la nak order lagi nasi goreng...sebab semua lauk tu adalah beserta set nasi rupanya...so kami order nasi goreng Kampung Daun, nasi goreng seafood, bebek bakar beserta nasi, cumi goreng juga beserta nasi dan sup tulang beserta nasi...sangap nak abeskan makanan sebab banyak sangat nasi...makanan dia, pada aku biasa-biasa ja...oh lupa nak cakap...kami sampai jam 1.30 petang kan....akhirnya tunggu dapat makanan tu, kul 2.45 petang okeh baru makanan sampai..punya lah lama!nasib cuaca nyaman...reda sikit kepanasan hati...seriously, aku akan consider lebih sikit kalo next time ada orang ajak aku datang sini....makanan biasa, tunggu lama...hadoi....total makan adalah Rp445,000...
dah makan, kami jumpa Ayung semula di bawah..agaknya dia pun ngantok tunggu kami tak turun-turun..punyalah lama...huhuhu so masuk Kota Bandung, minta Ayung hantar kami ke Amanda Brownies...tempat famous untuk membeli brownies di Bandung...harga brownies kukus original di sini adalah Rp29,000 sahaja...boleh dibuat ole-ole untuk teman..macam anim, habis diborongnya brownies kat situ...pisang bolen pun famous di sini...ada pilihan coklat dan cheese lagi...harganya Rp32,000 sekotak...kalo ke sana, harus dicubain yaa!dah habes borong di Amanda, minta Ayung hantar ke Kartika Sari pula..pun lagi satu tempat famous nak beli Brownies di Bandung...haaa kat sini la brownies favourite aku!hehehe Brownies Panggang Coklat Chip...wallaweii sedap giler!harga dia aku lupa...sebab adik aku yang bayarkan...tapi tengok dalam internet dalam Rp47,000 sekotak...brownies tu kalo panas kan pastu letak aiskrim vanilla...perghhh memang nyummeh....
dah selesai semua urusan, kami pun minta Ayung hantar kami balik hotel...awal gak kami balik...sebab semua dah keletihan...balik bilik, rehat...dalam jam 7.30 malam, aku dan anim turun dulu..kami pi kat pc di lobi hotel dan buat tambahan luggage di website AA...harus tambah 20 kg lagi...macam dah terlebih sudah ni kan...hehehe pastu kami pun menuju ke mall dan terus ke GiggleBox untuk dinner...ambil pelbagai set makanan dengan harga semuanya Rp221,000...dah kenyang, abah dan anim sambung pergi spa di Harris Hotel terletak di sebelah mall ini juga....aku dan mak dah kepenatan, so terus balik bilik je...
balik bilik...mula la sesi menyumbat segala hasil belian ke dalam beg-beg yang ada...penat aku bahagi-bahagi mana nak masuk mana....mana lagi yang ada ruang...sumbat sana, sumbat sini..overkan...hahaha kepenatan, malam tu takleh tido awal pun...aku layan Hawaii Five-O sampai kul bape tah...sebab dia buat back to back series...non stop!esok mahu balik sudah...hehuuuuuu~

18 comments:

  1. 1.Sporting betul mak DJ..bestkan jln2 bersama parent dan adik beradik..
    2. Sate kelinci? sedap apa..ahahaha...sambil mkn terbayang arnab yg comei
    3. Menarik betul floating market ni..alaa..baru bukak no wonder lah time JM pegi dulu tak ada lagi tempat ni..ish..byk betul gambar makanam..meleleh air liur
    4. DJ mmg sesuai jadi duta makan tau...mknan yg di order semua nampak sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1.mak sy skng pengaruh youtube plk...jgn dia jupe blog ni dah le!hahaha menjerit dia nnti!hahaha

      2.JM suka sate kelinci?boleh la mkn klo ke bndung nnti...hehe adik sy ckp ok je..

      3.floating market baru...sy xpnh smpi yg di hatyai dan bngkok lg..so excited la...hehe

      4.duta mkn?dgn hati tbuka sy terima!hahaha

      Delete
  2. Banyaknya cover untuk satu hari...semua makanan di atas adalah membuatku terliur...gluppp

    ReplyDelete
  3. Memang banyak warung jual sate kat Lembang tu, tapi yang paling tak tahan ada juga sate biawak ... hihi

    Makan kat kg Daun tu tak berapa umph... cuma suasananya agak menarik. Pastu harga agak mahal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. biawak?erk...terus rasa loya!huhuhu

      Ye la Kg Daun tu tak best sgt....suasana je laaa mendamaikan...tapi apalah ertinya pergi kedai makan, tapi makanan tak sedap...huhuhuhu

      Delete
  4. Dulu aku gi Tangkuban, comot je lagi tempat tu sebab belum diorang komersialkan sangat. Tapi sempat aku naik kuda pink! Pastu meroyan ngan penjual kat sana sebab duk kejar aku. Haha.

    Pisang cheese adalah heaven kalau kat Bandung. Aku buat kat sini asyiklah xjadi. Benci tau xde skill.

    Kg Daun memang menang view...time aku tu, makanan sedap je. Tapi xtau pasal apa lepas tu ramai komplen dah xsedap. Xmacam dulu. Even kawan aku study sana pun cakap gitu. Sayang la buka kedai xmaintain rasa kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tangkuban skng dah komersial abes..ramai gile penjaja...rimassss aku...huhuhu so pakai spek itam je senang, buat muka kerek sket...hahahahaha

      pisang cheese plg best aku pnah makan kat kedai kecik2 tepi jalan je masa pergi 1st dulu....lepas tu makan tak jumpa lg sesedap itu...huhuhu

      Kg daun tu makanan dia ok je la....biasa....pada aku sangat biasa...presentation ok la...tapi taste wise biasa sangat la...macam aku masak je...hehehe bajet kedai famous gitu sedap la kan...tapi takdenya...hehehe baik makan kedai2 murah je...lagi sodappp....

      Delete
  5. p hari tu pak supir tak bawak pun ke floating market tu.. waaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena ckp la kot kalo nak singgah tu...hehe

      Delete
  6. Nampaknya kita minat tempat yang sama. Saya pun pernah ke Tangkuban Parahu.
    Tapi yang Floating Market tu saya tak pernah pergi. Saya pernah tengok dalam blog Zila. Ada goreng pisang yang dimakan dengan cheese dan cokolat. Nampak menarik. Sedap tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye kak, saya pun ada baca dlm blog zila psl floating market ni...tu teruja nak pergi tu...pisang keju tu, boleh tahan sedap la di sini...tapi saya lagi suka tauhu mendoan tu...aduhai sedap banget!hehehehe

      Delete
  7. Lepas baca entry ni.. terasa pulak nak buat trip dengan family macam nie..
    Seronok jer.. best jer.. :D

    Banyak jugak aktiviti boleh buat kat Bandung Indonesia nie.. murah pun yer..dan yang penting makanan heaven :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je TT...nak ambil mood dulu, boleh buat roadtrip dalam malaysia dulu...hehehe pastu baru keluar negara plak...pi langkawi ke...wieee nak makan coklat plak tiba-tiba...hehehe

      yup banyak gak tmpt di Bandung ni kita leh pi...nature, culture, shopping semua ado...yg penting murah....hehehe makanan toksah cakap la...heaven!

      Delete
  8. tgk blog awk macam bst je pegi lembang floating market tu. boleh ubat iti pegi sana bawak jemaah family jugak nt ..

    restoren Kampung Daun tu maheii . keke

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok la tarikan baru di bandung floating market tu....tak pernah smpai di bangkok dan hatyai lg, so dpt smpai di lembang dulu pun ok...ada member ckp, lagi best yg di hatyai dan bangkok...tp pd saya sini pun dah ok...hehehe

      kg daun tu mahal la sikit...tp convert duit kita, pada saya ok je...hehehe bayar utk persekitaran yg best tu...hehehe boleh la kalo nak cuba...

      Delete