Thursday, January 2, 2014

Kenduri di Sg Besar dan Selekoh; Menyimpang ke Teluk Intan

haa gitu panjang tajuk post aku kali ni...hehe yezza travelmates aku ke Korea baru ini iaitu hasnan dan dayahz dah selamat melangsungkan perkahwinana mereka pada weekend lepas...Alhamdulillah aku dapat pergi ke kenduri dua-dua belah pihak...pagi sabtu lepas, aku ke putrajaya berjumpa cikwan, then kami terus menuju ke Sungai Besar, Sabak Bernam...perjalanan mengambil masa dalam 2 jam!sampai di rumah dayahz, sempat jumpa dia dulu..pengantin lelaki tak sampai lagi...tak lama tu, hasnan sampai, sempat snap gambar kejap, then kitorang pergi makan sebab lapar sangat!dah kenyang baru pi jumpa pengantin, ambil gambar bersama dan cabut balik!
on the way nak keluar dari rumah dayahz, sempat la aku dan cikwan feeling nur kasih kan bergambar tepi bendang...cikwan kata kampung dia penuh je bendang tapi dia tak pernah bergambar pun...hahaha hoih aku ni orang bandar...bandar sangat kan...mana biasa jumpa sawah padi ni...harus bergambar kan...hehehe sape-sape macam aku tak pernah tengok pokok padi, meh aku bagi tengok close up pokok padi...
then kami meneruskan perjalanan menuju Bagan Nakhoda Omar!dengan niat yang murni iaitu mencari mee udang!yihaaa!dalam 30 minit sahaja perjalanan...memang kami follow je signage ke BNO ni...sampai sana, memang ada la food court tepi laut...syiok woo lepak tepi laut, angin sepoi-sepoi bahasa...tapi belah sini, pantai dia jenis berlumpur la kan..so takleh mandi...
lepas layan pantai jap, kami pun menuju ke kedai Laksa Jaiton...yang aku nampak, itu je pun kedai yang buka masa tu....so kat sini menu istimewanya adalah semuaaa yang berasaskan udang!makanya aku pun tak paham nape nama kedai dia laksa tu, sedangkan takde pula menu laksa aku tengok!hehehe so aku order mee goreng udang, cikwan makan mee udang...makan berdua dalam RM16 sahaja...
dari BNO, kami pun terus menuju ke Teluk Intan!hujan dah makin lebat masa ni...tujuan ke Teluk Intan adalah sebab kami akan bermalam di sana!kiranya Teluk Intan terletak di tengah-tengah antara rumah dayahz di Sg Besar, dan rumah hasnan di Selekoh..so senang sekali jalan je...hajat hati nak tido Lumut mula-mula, tapi macam jauh sangat pula kan...so Teluk Intan sahaja laa pilihan kami....perjalanan memakan masa dalam 45 minit...hujan kan...sampai je Teluk Intan, terus kami cari Grand Court Hotel...kiranya hotel paling mahal laaa kat Teluk Intan ni..hehehe harga untuk 1 malam, tanpa breakfast adalah RM127.20 sahaja...sampai bilik, tengok cantik juga biliknya dan besar...memang selesa sangat la kan...so then kami pun lepak merehatkan diri...
dalam jam 5.30 petang, baru la kami keluar menjengah pekan Teluk Intan...dengan menggunakan Waze cikwan yang wasting time tu, kami menuju ke destinasi pertama iaitu Leaning Tower of Pisa Teluk Intan!atau nama melayu dia Menara Condong Teluk Intan..terletak tengah-tengah pekan Teluk Intan...dalam gerimis hujan, gigih kami pergi bergambar kat menara tu...sempat masuk dalam kejap tapi tak koser la nak naik tangga kan...hahaha kat bawah tu adalah ditunjukkan gambar-gambar lama menara ni since 1920an...
keluar dari menara tu, keliling dia penuh dengan expo apatah...siap ada artis bagai...tapi aku tak kenal...viper?sape tu?hehe then aku tanya orang kat situ macam mana nak pergi ke Batu Hidup atau juga dikenali sebagai Batu Bertenggek...ia merupakan tugu peringatan bagi perajurit yang terkorban dalam Perang Dunia Kedua dahulu...jalan kaki je dari menara ni...disebabkan lokasi batu tu betul-betul terletak di simpang 4 utama pekan, makanya agak malu la bergambar kat situ!hahaha semua orang tengok weh!so kami amik gmabar pun laju-laju je...malu....
lepas tu kami pun jalan kaki balik ke kereta...hari dah senja...masa ni lalu laa bangunan-bangunan lama dari zaman British lagi yang masih elok dan kekal hingga kini...ada yang dibuat sebagai pejabat askar, bank, pejabat pos...balai polis pula dah tak berjaga...tapi tetap utuh binaannya...
then kami terus menuju ke Rapid Mall @ Giant di Teluk Intan...aku baca dalam internet ada kedai makan best kat situ...namanya Steak Factory, sekali pergi takde dah kedai tu..tanya orang, semua pun tak tahu...sadiss...dalam kehampaan, terus gerak balik ke hotel, dan singgah makan di kedai depan hotel...ada macam kawasan banyak-banyak kedai makan di situ...kami makan nasi ayam singapura, lamb chop dan chicken chop!hahaha tamak!murah je makan kat sini...semua dalam RM30 sahaja...
dah kenyang, kami pun balik bilik dan rehat.....sempat la malam tu aku dan cikwan mengeluarkan laptop masing-masing konon nak buat kerja....sekali aku duk layan fb je...cikwan je rajin buat kerja...hehehe keesokannya kami check out dari hotel jam 10.30 pagi....terus menuju ke Restoran Mastan Ghani yang famous dengan mee rebus dan rojak!aku difahamkan banyak cawangan restoran ni...tapi yang kami pergi adalah yang terletak berhampiran dengan Menara Condong...harga makanan di sini adalah murah sangat!untuk mi rebus dan rojak hanyalah RM3.50 sahaja..memang sedap dan berbaloi-baloi untuk dicuba kalo ke sini tau!aku siap tambah ayam dalam rojak aku!sedap!
dah kenyang, kami pun memulakan perjalanan menuju ke Selekoh...ke rumah hasnan...ingatkan jauh, tapi tak sampai sejam pun dah sampai....sampai sana dalam 12.15 tengahari..pengantin tak sampai lagi, so kami makan la dulu..kenyang weh tapi lauk kambing dia enak bangat!takleh tolak!then tunggu kejap pengantin sampai, ambil gambar, bye-bye dan terus gerak balik!
on the way balik, kami singgah solat di Sabak Bernam dan kemudian sempat singgah di Kilang Nata de Coco...member aku cakap sedap beli kat sini...so cikwan beli 3 bekas dengan harga RM10 sahaja...dia bagi aku sebekas...terima kasih cikwan...hehehe
kemudian di Pasir Panjang kami berhenti di Faridah Mentarang Bakar..member aku yang suggest singgah sini...so lepak la kat pondok duk bersila...layan angin sepoi-sepoi bahasa...kami order laksa, mentarang bakar, mentarang goreng tepung dan air kelapa!nyummeeh....selama ni aku makan mentarang rendang je mak asie masak...now makan yang bakar, memang nampak bentuk mentarang tu sebijik-sebijik...seram nak makan gak memula tu...hahaha tapi dah rasa...nyummeh...lagi ada rasa-rasa bakar tu kan...harga makan adalah RM21 sahaja...
dah kenyang, hati girang..kami terus menuju jalan pulang...takde dah singgah-singgah...jalan jammed bermula di Kuala Selangor...ada accident...sampai lenguh kaki weh...dan akhirnya selamat tiba di Putrajaya jam 6 petang...lepas tu terus aku menuju balik ke rumah...dan pengsan!selesai la perjalanan kami ke Sg Besar, Teluk Intan dan Selekoh dalam masa 2 hari 1 malam...penutup buat tahun 2013! =D

10 comments:

  1. Wahh..jah betul perjalanan nya..no wonder lah dari Sungai Besar ke Teluk Inta...rupanya pegi kenduri Kahwin pihak lelaki dan pompuan..Ishh...tgk org pakai baju pengantin ni...berseri2 je kan...Bila turn JM plak ni..umur makin bertambah..huhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ye la JM, dah alang-alang ke sana...pjg la langkah bjalan mana yg boleh...hehehe

      insyaAllah sampai seru nanti, JM naik pelamin...jgn lupa jemput tau!

      Delete
  2. kaaan! BNO tu takde laksa pun..

    mentarang ni..byk nmpk orang jual kat tepi jln..tapi tak pernah try..
    deep fried pon ado! dasat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha tu la jaiton laksa, jawa sangat jaiton tu...hehehe bukan deep fried je, segala mcm resepi diorg buat mentarang ni...hehehe

      Delete
  3. Oh sungai besar kampung ayahku jua...
    sedapnya rojak mastan gani tu! Lama dah tak makan rojak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo kg ko kt sg besar ke...best2....yela mee rebus mastan ghani pun sodappp....aku nak bungkus bwk balik tp adik tu ckp takut basi lak..sabo je laaa

      Delete
  4. Heaven makanan dan ada tempat sejarah pisa lagi tu hahahaa... Hotel tu paling mahal ek RM 127.00 sebilik.. sekali sekala turun teluk intan, BNO tak apa la kan.. ok done next negeri boleh serang Perak hahaha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. jalan-jalan dlm malaysia ni, memang soodap carik tempat makan best je...hehehe yup hotel tu harga sebilik...banyak la hotel atas kedai lain...tp ni hotel yg sebuah la building dia...tu bajet plg mahal...hehehe perak mmg banyak tmpt makan best wo....silakan...silakan....hehehe

      Delete
  5. hihiiii....thanks buddy datang kenduri aku...dua-dua belah pihak plak tu...=)

    hidayah pernah cakap yang nur kasih tu mcm shoot area situ tau..nanti aku recomfirm balik haha...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoih betul ke nurkasih?rugi takde remy ishak masa ni...hahahahahaha

      Delete