Wednesday, June 25, 2014

Visit Malaysia Year 2014 : Perak Darul Ridzuan ~ Ipoh : Part 2

orait....selepas mendapat tidur yang tak berapa cukup tapi lena tu...kami pun bangun awal pagi dan bersiap untuk check out pada jam 8 pagi...dah kata bangun awal pagi kan, harus laaa perut berdangdut minta diisikan...so apa lagi, selesai check out terus kami memecut menuju ke Medan Selera Dato Sagor yang terletak bersebelahan dengan Masjid Negeri...sampai je sini tengok keadaan sekeliling macam tak berapa proper la....sedikit kotor pada aku....tapi sebab dah sampai, terus je la cari makanan...ada banyak kedai dan a few dimonopoli oleh orang cina...kami order menu famous di sini iaitu telur goyang!haaa 1st time tau aku tengok dan makan menu ni...boleh tahan sedap laaa....half boiled egg letak atas roti bakar...nyummeehhhh...selain tu ambil juga mi kicap, mi kari dan kuih apom...memang terbaik dan sangat mengenyangkan kami....membuatkan mood kami sangat bagus untuk memulakan hari yang panjang!
setelah kenyang, kami memulakan perjalanan pada hari ini dengan temanya Menjejak Ipoh Heritage Trail....haaa tu diaaa...memang banyak tengok di website yang promote trail ni dan direkomen untuk berjalan kaki sebab trail ni terletak dalam satu kawasan...sebab tu la ianya juga dikenali sebagai Ipoh Heritage Walk...tapi memandangkan konsep kami hanyalah touch & go dan sah-sah aku malas nak berjalan kaki di negara sendiri kalo korea takpe la...makanya aku suka-suka hati nak tukar misi kepada Ipoh Heritage Drive....haaa ok tak?hehehe
bagi memulakan misi Ipoh Heritage Drive kami ini, tempat pertama yang kami jejaki adalah Birch Memorial Clock Tower yang terletak berhampiran medan selera...tak perlu naik kereta pun...jalan kaki sajer...menara jam ini telah dibina pada tahun 1909 sempena memperingati penjajah British pertama di Perak iaitu Sir JWW Birch...gitu kita belajar sejarah hari ni kan...hehehe aku ingat cerita JWW Birch ni mati dibunuh oleh Datuk Maharajalela di Pasir Salak pada tahun 1875...tapi tu je la yang aku ingat...yang lain-lain mayb aku tertido kot dalam kelas dulu...maafkan saya cikgu.... eh selingan sikit....cikgu sejarah aku skang duk gila travel...asyikk la ajak aku travel sama ngan dia....tapi asyik la clash tarikh ngan trip aku nih...almaklum saya beli tiket awal setahun cikgu...sobbsss....takde rezeki lagi nak travel ngan cikgu sekolah dolu-dolu... #takdapatbayangpitravelngancikgusendiri #dulusayanakalsekarangdahbaik
kemudian kami turun tangga berhampiran Birch Memorial Clock Tower dan melihat kedai-kedai dan bank yang terdiri daripada bangunan lama zaman British...seperti bangunan OCBC yang dikatakan bekas bangunan Straits Trading Company, sebuah syarikat eksport bijih timah terkemuka pada tahun 1907...binaan bangunan ini berkonsepkan Italian Renaissance bak kata encik google....aku pun tak pasti apa yang Italian nya di situ...mungkin Supermeng mamat Italy yang FIT tu boleh tolong jawabkan...hahahaha eh aku baru perasan, sekeping je gambar bangunan kedai ni yang aku ambil?berangan apetah aku masa nih...haishh....
dan dari situ kami berpatah semua ke arah medan selera dan sempat mengambil gambar Masjid Negeri atau juga dikenali dengan nama Masjid Sultan Idris II...oh ye, yang ini tak termasuk dalam heritage di Ipoh tau...mungkin sebab baru lagi kot...tapi saje la nak ambil gambar juga sebab dah terlalu....cantik dan besar masjid nih....
dan kemudian kami menaiki kereta dan menuju ke Stesyen Keretapi Ipoh yang terletak berhampiran kawasan itu juga...actually Ipoh Heritage Trail ni memang dalam 1 kawasan sebab tu diorang cadangkan by walk jer explore....haaa berbalik pada stesyen keretapi tadi, binaan ini siap pada tahun 1917 dan dikatakan antara hasil architecture terbaik zaman kolonial!architect yang membinanya merupakan architect yang sama membina Stesyen Keretapi Kuala Lumpur...patut la cantik!terdapat juga Hotel Majestic di dalam bangunan ini tapi kali ini aku datang tengok dah tutup...dolu-dolu pernah stay situ dengan sue, tapi sangat menyeramkannnn.......huhuhu
di hadapan Stesyen Keretapi Ipoh inilah menjadi tempat bersejarah kami mengenal pokok Ipoh!hoih aku lahir kat Ipoh pun baru tau ada nama pokok Ipoh ok!besar pokok Ipoh yang ada kat depan stesyen keretapi nih...aku ada baca yang pokok ini mempunyai getah beracun tau...kalo orang asli tu, dia buat peluru sumpit je getah pokok Ipoh ni...haaa ni petanda la ni, orang yang lahir di Ipoh itu berbisa orangnya!hahahaha
dan di hadapan Stesyen Keretapi Ipoh ini juga terletaknya Ipoh War Memorial yang dibina sempena memperingati pejuang-pejuang negara yang terkorban semasa pelbagai jenis perang yang berlaku dahulu kala....
di seberang jalan di hadapan stesyen keretapi inilah terletaknya Ipoh Town Hall atau Dawan Bandaran Ipoh...bangunan cantik ini dibina pada zaman perang dunia pertama lagi...memang masih cantik dan gah binaan ini....aku suka tengok tiang besar-besar dia tu...orang panggil tiang roman eh?aku rasa la....aku pun tak pandai sangat pasal binaan-binaan nih...almaklum dulu belajar pasal makanan jerr....hehehe tapi masa kami nak ambil gambar di Town Hall ni, matahari sedang naik di belakang bangunan ni, so kebanyakan gambar adalah golap...makanya pasrah.... p/s Medan Selera Dato Sagor tadi terletak di belakang Town Hall ini...
dan dari situ, kami pun berpatah balik semula ke kereta yang di parking berhadapan dengan Pejabat Pos Ipoh...bangunan ini juga merupakan salah satu bangunan warisan di Ipoh dan telah dibina sejak zaman perang dunia pertama lagi...memang unik bangunan dia...tapi kalo aku kena kerja kat sini, mesti aku takut!hohoho kat depan Pejabat Pos Ipoh ni ada pokok besar yang cantik!tapi aku saspek ni bukan pokok Ipoh la kot...eh yeke?
lepas tu kami pun menaiki semula kereta dan menuju ke Muzium Darul Ridzuan....tapi sayangnya, muzium ditutup dan sedang dalam proses pembaikpulihan...makanya terpaksala kami hanya mengambil gambar daripada luar sahaja....cantik bangunan muzium ni...teringat aku zaman dolu-dolu pejabat abah aku bangunan macam ni laaa....bila pikir balik, macam horror gak kan...banyak sangat tengok citer mistik aku nih...hahahaha
dan berakhir kami di Muzium Darul Ridzuan itu, maka berakhirlah misi Ipoh Heritage Drive kami ini...sangat pantas kan!mengambil masa hanya 1 jam sahaja...sebenarnya banyak lagi bangunan heritage yang lain...tapi ini sahaja yang sempat kami pergi memandangkan masa limited dan kami ada list tempat nak pergi yang panjang lagi selepas ini!haaaa amacam?boring tak trip kali ini?hahaha sejarah weh, mestila boring...tapi sebab aku dah set kepala aku nakpi Ipoh ni as a tourist, makanya aku takde la boring sangat...aku bersungguh menghayati bangunan warisan yang terdapat di Ipoh ni...menarik juga sebenarnya....hehehehe oh ye, asyik terjumpa board kat bawah ni je sepanjang di sana...ehemm....kami menyokong Discover Perak!ok nantikan sambungan dalam next entry...ke mana destinasi kami?tungguuuuu.......

22 comments:

  1. Suka tengok bangunan lame2 ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...selama ni ingat melaka je byk heritage...ghupenyer ipoh pun banyak...kagumm...

      Delete
  2. mee kicap..bestnyaaaa
    aitt...Ipoh heritage trail tu baru ke, dulu masa pegi stesen keretapi tu takdepun..
    xleh jadi, tercabar kredibiliti saya sebagai bekas warga Ipoh haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku xkena sgt tekak mi kicap ni.ke sbb kdai tu yg xbest...hehe

      Aku xsure sjk bila diorg start pronote heritage trail nih...tp klo search info tourism ipoh, mmg diorg promote trail nih...hehehe apa lagi, sila la terjah lagi...hehe

      Delete
  3. oihh baru tahu ada pokok Ipoh ! ekceli menarik gak jenjalan begini provided cuaca redup redup utk berjalan kaki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa aku pun br tau yer...byk ilmu baru wpun jln kat ipoh je tau...so xleh pndg sblh mata jln2 mesia pasni...hahaha malaysia dilanda elnino...panas hoih...naik keta psg ekon kuat2...

      P/s aku br perasan aku pi laaa cafe comeyy masa trip ni weh...nnti aku story dlm next post...hehe

      Delete
  4. Aku x cukup syarat ambil Architecture dlu, tapi jiwa aku memang ke arah bangunan2 lama bersejarah. Rasa klasik giler. Yeee kat tempat sendiri drive jelah kan, kat tempat orang...jalan kaki berejam pun rela! Nak imagine ko travel ngan cikgu Sejarah tu. Mesti duk soal jawab pasal Sejarah. Aku suka!

    p/s Sibaik aku dah jejak tempat Birch dibunuh kat Pasir Salak. Sekali masa aku gi Kellie's Castle haritu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku mmg xpnh tpikir la nk amek architecture...xkna ngn jiwa romantis aku ni.eh?

      Hahaha cikgu aku tu bthn xjupe, xcall...tp add fb...tiba2 je call last year ajk pi nz!hahaha ni.nxt year nkpi europe plak...hehe pening la aku kalo duk citer sejarah je wei...hahaha

      Aku xpnh pi psir salak sbb jauh sket dr ipoh kan...xpe nexr time aku nk repeat lg..br tau ada tin museum kt kampar...hehehe

      Delete
  5. Orang Ipoh melawat Ipoh... ahak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ni orang pi Ipoh tak bape nak ipoh....hehehe mmg tak pernah jalan2 kat sana....duk smpai umur 3 thn je dulu.....masa kembali ke pangkal jalan le kekdahnya ni...hehehe

      Delete
  6. peyut berdangdut katanya..lagu cinta 100% KEWW..PASTU MAKAN PULAK TELUR GOYANG...MMH BERDANGDUT sakan lah ek hahahah

    DJ jgn x tahu sebelum ni JM ckp tgk belakang pun dh kenal kan, ni JM tgk jari kaki pun dh tahu mana 1 DJ, yg berdiri menghadap yg berkasut pink tu kan..aha jgn nak tipu

    Kalau org hajak pegi Ipoh..buat muncung je mulut..tak nk pegi..pastu selalu ingat Ipoh sinonim dgn ramai Cina..lepas baca entri ni..dari tak nk pegi terusik gak hati nk try terjah..DJ punya penangan...hadoiiii heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha marilah bergoyang...berdangdut....hahaha mentang2 kaki I gebusss...laju je nak knal kan JM.....hahahaha

      Ipoh mmg byk cina JM...tp di celah2 cina tu tetapppp terselit melayu, india dan portugis..eh?hahaha apa lagi JM?pi la start engine cepat!hahaha

      Delete
  7. Omai dj....roti ngan telur tu nampak tempting sgt hokei!!

    Adeiii x dpt aku bygkan la nak travel ngan cikgu sendiri.. ntah2 lagi 10 taun aku plak jadi cam cikgu ko tuh..masaklah anak murid aku..kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg best syieda.aku teringat2 plk ksdpn dia ni...hehe

      Hahaha aku rasa kalo ko student yg 'baik' mcm aku, mesti ko nk ajk gk travel nnti...kehkehkeh eh yeke 10 thn?ntah2 20 thn x?hahah

      Delete
  8. Roti tu ada kat ipoh...penah makn kat penang mmg sedap...transfer road penang...

    Ok...mcm leh proceed je Ipoh ni...nexttttt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo ada kt penang gak?pesal la kl xde...hehe haaa sila lerrr ke ipoh...on weekend je pun okayy....

      Delete
  9. my kampung laaa... but some of the places ive never been :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe biasa la tu...kg sndiri mna rajin nk explore...hehe

      Delete
  10. Oh Yong lahir di Ipoh ropenya :)

    Terima kasih kerana melawat Ipoh dan menceritakan bangunan-banguna bersejarahnya. Semua bangunan itu dekat bebenor dengan rumah saya di Ipoh.

    Kalau Cikgu Sejarah DJ travel dengan DJ, tentu banyak ilmu boleh dapat, sebab dia terror sejarah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe ayah teman dulu koje askar kat kem ipoh...tu sebab lahirnye teman di sane...ate pandai tak teman speaking perak ni?hehehehe

      Oh dekat ker semua tempat ni dgn rumah akak?hehehe saya pun tak pandai sangat kawasan ipoh ni.pergi guna waze jer...hehehe

      Hahaha cikgu sejarah jadi geng dah sekarang ni...silap2 asyik kena bebel kenapa tak kawin-kawin lagi jer...hahahaha

      Delete