Monday, December 8, 2014

VMY2014 ~ Sarawak :: Kuching :: Day 2, Part 1

Sambungan dari: VMY2014 ~ Sarawak :: Kuching :: Day 1, Part 3

hari kedua kami di Kuching...lepas solat subuh, aku ngan sue pun tido balik...sekali bangun dah jam 9 pagi!haiyak!sedangkan janji dengan asie dan irma untuk jumpa kat lobi jam 9 pagi...apa lagi, melompat laaa aku dari katil kan...cepat-cepat siap dan turun bawah...hehehe selesai urusan check out, kami pun bergerak menuju ke Satok dengan 1 harapan iaitu nak makan mee kolok di Sepinang Sari Cafe!atau dikenali juga sebagai Mee Kolok Haji Salleh....sekali kecewa daaa sebab penuh!dolu datang pun penuh juga...teringin kot nak makan sini sebab semuaaa cakap sedap...
nak taknak, terpaksa la kami masuk ke kedai sebelahnya iaitu Satok Flyover Cafe...dolu makan kat sini gak...memang sedap...tapi dah semua recommend Haji Salleh kan, tu teringin nak try tu...oh ye di sini kami janji untuk berjumpa dengan Huda...member sama jabatan ngan aku gak ni tapi di tempatkan di Sarawak...dapat tempat jer, terus order teh C dan mee kolok sapi...nyummehhh...memang sedap mee kolok kat sini....terbaik!tapi kenapa aku rasa dolu lagiiii sedap eh?
oh ye, masa masuk di Satok Flyover Cafe ni tadi, aku sempat pi tapau mee kolok dari kedai Haji Salleh tu...lama giler tunggu baru dapat tau...siap dah abe mee kolok aku makan kat cafe ni, baru dapat mee kolok kedai sebelah tuu...gigih kan nak rasa punya pasal...sekali bila makan, biasa je laaa pada aku...aku rasa sedap lagiii Satok Flyover Cafe ni punya mee kolok!hahaha masing-masing punya tekak la kan.... =D
wah sangat happy sebab dapat mee kolok yang sedap!bila perut dah kenyang, kami pun bye-bye laa dengan huda...takleh nak lepak lama-lama bersembang laa kan...sebabnya kami cuma ada hari ini sahaja untuk explore Kuching...memang panjang list tempat kami nak terjah hari ni...hehehe
daripada kedai mee kolok tadi, kami terus menuju ke Medan Niaga Satok...rupanya weekend begini meriah giler tempat ni..sampai jammed giler...bak kata asie, semua pun tertumpu kat sini nak meniaga barangan diorang....kat sini bukan macam kat Semenanjung tiap hari ada pasar malam...hehehe jom layan tengok apa yang ada di sini....macam-macam ada...dari barangan dapur, rumah sampai la ke cenderamata...semuaaa ada!
sampai di belakang Medan Niaga Satok ni, kami ke pasar basah...nak beli ikan terubuk masin...benda wajib beli tuh kalo dah datang ke Kuching nih...masa sampai sini, aku ternampak sesorang yang sangat dikenali!terus aku menjerit!jumpa juga adik aku si anim kat sini!hehehe dia pun memang datang Kuching masa ni...kebetulan masa sama kan...dia duk jalan ngan ex-student dia la orang Sarawak...memang aku kenal la budak-budak tu...terus budak tu bawak kitorang pergi kedai ikan terubuk masin yang dikenalinya...
kat kedai ni abang tu bagi kami 13 ekor ikan terubuk dengan harga RM100 sahaja!haaa murah giler kannn...dia bagi yang size sederhana tuu...yang harga asal RM18 seekor...haa cuba kira, murah giler kan kitorang dapat...jatuh sampai RM7++ jer seekor tau...hehehe thanks Shana!abes la kami memborong kat situ kan....tapi takleh banyak sangat...almaklum kami tak ambil luggage...hehehe dan sebelum balik sibuk abang tu nak ambil gambar dengan kami...nak masuk FB katanya...yolahh...layan jer la...
dari Medan Niaga Satok, kami menuju pula ke Kg Boyan untuk ke Mira Cake House...kedai ni sebenarnya kalo dari Waterfront tu, leh naik bot penambang saja...lagi dekat...kalo naik kereta jauh laaa berpusing kan...tapi sebab kami memang dah berada di area sana, terus jer la pergi kan...kat sini dulu kami suka kek lapis cadbury....tapi now malas dah nak makan walaupun depa duk canang dah halal...sekali hati weols terluka, tak kan terubat selamanya...gituuu kan....hehehe kat sini pun aku beli 2,3 biji je laaa kek alpis...takut kang terlebih muatan beg plak...harga pun murah-murah saja....bila total up kami berempat lebih 10 biji, siap dapat 2 biji free lagi...rezeki....
dah penat berjalan dan bershopping...kami ke Lorong Rubber 14 yang berhampiran dengan Satok jugaaa....kami nak ke Rumah Hijau Cafe untuk makan tengahari...kafe ni agak selesa dan cosy laaa berbanding kedai makan lain yang kami dah terjah di Kuching ni...kat sini kami order nasi ayam penyet tapi tak nampak penyet pun...hehehe pastu order juga pisang cheese dan tak lupa teh C!pisang cheese tu biasa je laaa...sedap lagi yang kat De Tamu semalam!hehehe overall makanan dia OK laaa...
dah kenyang, sebelum meneruskan aktiviti lain...kami singgah di Masjid Negeri Sarawak...masjid ni merupakan masjid pertama yang dibina di bandar Kuching ni pada tahun 1847...lama giler kan...sebab tu laaa kubur kat luar masjid ni nampak scary sikit...batu nisan semua dah senget benget...tapi dalam masjid dia cantik jer...
selesai solat semua, tetiba ada plak yang sakit perut...apa lagi, dapat laaa peluang aku nak berbaring kejap...melepaskan penat memandu...budak-budak ni kalo dah ada aku memang takkan diorang nak drive punya la kan...ok kita sambung nanti pengembaraan kami di Kuching...wah takleh blah pengembaraan...dah macam cerita doraemon plak...hehehe

10 comments:

  1. Sh bencis tau hati terluka sbb Cadbury!
    Tapi aku pon sama gak. Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha pilihan masing2 kan..bkn sbb x trust jakim...sbb kdai halal jakim gk aku crik kan, tp sbb hati terluka dahh ngn cadbury...snggup mencurangi setiaku selama ni...hehehe

      Delete
  2. kek lapis mira ni sedap kan??... tapi aku rasa semua kek lapis tu sedap hehe...
    dulu masa dating Kuching pun member aku bawak pegi Rumah Hijau Café tu.. cute je kedainya. kawan aku kata situ je yg ada laksa penang sedap kat Kuching..ingat lagi ayam penyet dengan banana pancake dia, sedap!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah sedapp...aku sula lg mira dr dyg salhah yg femes tuu...hehe rumah hijau tu mmg selesa...aircond lg kannn...selesa laa...eh xmkn plk pancake diaa...waaa rugi...rugi...

      Delete
  3. Mantap kan kek pun ada nama Mr Arrogant bagai. Aku kalau gi Kuching, memang akan copy paste je iti ko. Senang. Ko xde gambar roundabout gedabak super banyak kat sana ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa tu la pasal...abes nama glemer nak diabadikan ke kek kan...hehehe yezzaaa bila ko nakpi tuuu...hehehe ko buat trans borneo la woi lagi syiokkk...hehehe roundabout mmg berlambak giler kat sana...tu lembab tu aku rasa....takdan berhenti la kan nak ambil gambar...

      Delete
  4. Aaron Aziz boleh claim royalty nih... He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha ntah abam aaron tau ke tak nih...hahahaha

      Delete
  5. Mak aih...DJ..biar betik..lepas dh habis mee kolok di SAtok flyver boleh sambung dari kedai Haji Salleh punya tu ahahah...terbaik lah

    Dah byk kali juga JM terperdaya dngn cakap2 org rekomen kedai tu kedai ni sedap..so try lah terjah..hasilnya..hurmm..kat mana yg sedapnya..itu sbb setuju ckp DJ..tekak masing2..lidah rasa lain2 kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha yang hj salleh tu ktorg share ramai2 laaa JM!hahahaha alaaa sedap tak sedap tu subjektif....ikut suka tekak kita la kannn...hahaha

      Delete