Tuesday, March 3, 2015

Summer in Downunder: Day 6.4 - Skyline & DFO Souvenirs, Queenstown

Sambungan dari: Summer in Downunder: Day 6.3 - Caples Court & Kiwi Birdlife Park, Queenstown

daripada Kiwi Birdlife Park, kami berjalan ke Skyline, Queenstown...depan-depan jer lokasi kedua buah tempat ni...di stesyen gondola di Skyline ni, aku tengok ramai giler beratur...dalam hati dah pikir aduhai lambat laaa dapat naik atas ni...sekali masa nak beratur tu, ada staff bertugas tepi tu, aku terus tegur dan tanya if aku dah beli tiket online untuk gondola dan luge, serta dah buat reservation juga untuk Kiwi Haka Show, kena beratur gak ker...terus dia ambil semua dokumen aku dan uruskan untuk aku dapatkan tiket...siap laaa untuk show tu aku tak bayar lagi, just buat booking, dia tolong potongkan barisan dan bawa aku pergi terus ker kaunter!hahaha best kan?semua details mengenai harga dan macam mana aku beli dan book tiket boleh refer sini okey!minah arab lepas aku tu dah beli tiket online gak, tapi tetappp staff tu suh beratur gak...rezeki kami la kan....hehehe dah dapat tiket?ayuh kita naik gondola!
beratur nak naik gondola tak lama pun...mayb sebab dah petang kot....masuk je gondola aku dah mula cuak...gayat hoih kalo tinggi-tinggi ni...lemah lutut dibuatnya...tapi view masa ni best!nampak seluruh bandar Queenstown...cuma kecuraman tu buat aku tak hayati sangatlah view tu...hahaha dah la aku duduk ngadap ke bawah...sebenarnya budak dua orang ni jaki ngan aku duk amek gambar aku kecuakan dalam gondola ni...tapi harus laaa aku tak pamer kat sini kan...hilang macho nanti...kahkahkah....oh ye masa ni dah nampak sikit-sikit Lake Wakatipu yang terletak kat bandar Queenstown ni...cantik!
sampai jer kat atas tu, terus excited sebab nampak perkataan 'selamat datang'!yeay!Kia Ora!dan kami terus keluar dari bangunan nak cari tempat naik chairlift untuk main luge...sekali ternampak pemandangan Lake Wakatipu yang cantik!Subhanallah!macam terpukau jer tau tengok tasik ni...
dan kemudian tanpa membuang masa, kami terus menuju ke tempat menaiki chairlift untuk bermain luge!masa lalu menuruni bukit nak pergi tempat naik chairlift tu, memang lalu laaa bawah chairlift yang sedang bergerak...tetiba jer aku kecuakan!dah la open jer chairlift tu kan...gayat hoih!tapi sebab masa turun bukit tu view adalah superb, so kita abaikan kejap perasaan cuak tu...hahaha masa kami lalu bawah chairlift ni, tetiba jer chairlift tu terhenti...terus spontan dini snap gambar couple cina tu...cantik jer kan gambar diorang...untung laaaa.....
dan sampai jer tempat nak naik chairlift tu, kecuakan berganda okey...tapi tetap nak naik kan...sebelum tu kena ambil helmet sorang satu, pakai dan beratur...tak lama pun beratur sebab kekerapan chairlift tu tinggi...memula diorang berdua naik dulu, lepas tu baru aku...masa chairlift tu 'sauk' kita untuk naik, sengal gak rasa lutut!hahahaha sebab macam terhentak gak dari belakang tuh...lepas tu chairlift gerak naik jer, mula laaaa aku mengaruk!hahahaha!memang tak berani bergerak dah...kejung!budak dua orang tu siap keluar-keluar hp amek gambar...aku kaku jer laaa...biar diorang jer amekkan gambar aku!tapi dalam cuak, masa lalu kat kamera yang disediakan di situ, terus posing tau!hahaha!
sampai kat atas tempat nak naik luge tu, kitorang terhenti kejap...masa ni kira paling tinggi la kan kat Skyline ni....pemandangan Lake Wakatipu masa ni sangat cantik!memukau pandangan...tak dapat bayang kalo masa tengahari terang benderang, mesti lagi meletop-letop cantiknya kan...
lepas tu terus kemi ke tempat naik luge...memula kami kena pergi ke arah 1st time riders dulu...walaupun aku pernah naik luge di Sentosa Island dulu, tapi tetap kena pi 1st time riders okey...pengalaman dulu tidak diambil kira...hehehe kena beratur dulu dan sampai turn, tangan kami dicop dan ada staff yang akan ajar kami macam mana nak bawa luge ni...senang jer laaa pada aku...dan route untuk 1st timer ni tak mencabar sangat laaa...tapi boleh laaa untuk memanaskan engine!hahaha haaa patut la orang semua cadang amek sekurang-kurangnya 2 kali luge ride nih...nasib aku beli 2 tau...ada tu aku tengok mat saleh menggila naik luge sampai berkali-kali dia naik...
dah habes 1 round naik luge tu, gigih kami pergi beratur lagi sekali untuk naik chairlift...masa ni dah tak cuak dah...lagi excited adalah!hahaha masa ni dah berani dah nak gerak-gerak naik chairlift siap jerit-jerit suh diorang ambilkan gambar aku...over sangatkan...
sampai kat atas tu, sekali lagi kami layan jap pemandangan indah Lake Wakatipu...cantik giler...serius wa tak tipu punyaaa...hehehe aduhaiii rindu plak bila tengok pemandangan cantik macam nih....bilaaaa nak sampai lagi kat NZ ni kan...
dan kemudian terus ke tempat naik luge lagi sekali...kali ni kami pergi ke scenic route pula...tak sabar okey...sampai turn terus naik luge dan gerak!hahaha serius, route kali ni lagi syiok!dengan lap dia, dengan bonggol diaaa, dengan curam diaaa...hahahaha memang terbaiklah!kitorang siap melantun-lantun, menjerit-jerit syiok giler!pemandangan memang cantik dari route ni, tapi sebabkan busy handle luge tu, takdan nak layan view...plan kami nak pose cantik-cantik kat kamera yang disediakan pun tak menjadi sebab busy bawa luge...tapi memang best giler laaa naik luge nih...kalo banyak masa dan duit, harus pi beli lagi tiket...
selesai main luge, kami nak pulangkan helmet dan lalu depan kaunter print gambar...tengok-tengok, macam best laaa pulak!ada plak pakej beli 3 gambar dengan harga NZD50, terus kami decided untuk beli...ngam-ngam la dapat sorang satu...
dari tempat chairlift tu, kena mendaki sikit untuk balik ke bangunan terletaknya gondola tadi...mak aih sangap nak mendaki tu sebab tinggi gak...huhuhu sampai jer sana terus kami menuju ke hall untuk Kiwi Haka Show pulaa...tapi masih lagi awal, jadinya kami duk lepak dulu...nasib baik ada free wifi di sini, layan la gak kan....masa ni dini pergi ke toilet, sekali dia balik bawa couple cina yang dia ambilkan gambar atas chairlift tadi!hahaha sekali rupanya orang Malaysia daaaa...tapi dah duduk kat Australia...sakan la kami bersembang...siap diorang tak tau pasal Kiwi Haka Show ni, tapi sebab dengar kitorang nak masuk, laju boipren dia pi usha tiket...nasib baik ada lagi tau...
show yang aku book adalah pada jam 7.10 petang...mula-mula sorang perempuan Maori keluar ke pentas kecil di luar hall tu...aku excited giler masa ni sebab Kiwi Haka Show ni antara yang aku nak sangat pergi kat NZ ni...tercapai gak cita-cita...hehehe perempuan Maori ni duk explain sikit pasal kaum Maori dan dia beritahu juga takleh ambil gambar masa show nanti...alaaaa rugi laaa....tak dapat nak simpan buat kenangan....
masuk jer dalam dewan dah nampak dah tuhan orang Maori ni iaitu yang mata dan lidah...sebab tu la diorang suka jelir lidah atau buntangkan mata...hohoho start persembahan tu, memang best giler laaa...diorang menyanyi, menari mengenai kisah hidup kaum Maori ni...suara diorang sangat sedap!muka macam muka melayu plak aku rasa...masa diorang buat persembahan memang takleh ambil gambar, tapi masa diorang invite group penonton lelaki dan perempuan ke atas pentas untuk menari baru boleh ambil gambar...aku paling suka The Haka la!komate komate kora kora!sambil jelir lidah!hahaha best!
persembahan selama 30 minit ni rasa cepat sangat berlalu!sebab best dengar diorang menyanyi...tapi cuak-cuak gak bila diorang jegil mata then pandang kita...hehehe abes show, leh bergambar dengan diorang kat pentas kecil di luar hall tu...memang tak lepas peluang la kan...aku nak aksi jelir lidah tapi tak sempat jelir lidah, orang yang pegang kamera dah snap!pasrah...
setel semua, kami pun bergerak untuk turun menaiki gondola...masa ni la berpisah dengan couple cina tu...seronok aku bila diorang pun seronok dan enjoy dengan Kiwi Haka Show ni..tak sia-sia ikut kitorang kan...hehehe dan masa naik gondola untuk turun ni, again kecuakan!sebabnya aku mengadap ke bawah...sempatkan berdengki lagi ngan aku, ambil gambar aku tengah cuak tuh...hahaha
sampai je kat kereta, terus kami bergerak masuk ke tengah bandar Queenstown...masa ni sempat jerit kat couple cina tu cakap kalo next time kami ke Adelaide, konpem kami akan cari diorang!hahaha beriya boipren dia suh kami datang Adelaide...hehehe dan seterusnya kami menuju ke tengah bandar...pusing-pusing cari kedai halal...tapi tak jumpa...last sekali decided parking jer kereta dan jalan kaki jer...
kami ke arah Queenstown Mall...nama jer mall tapi dia open macam dalam gambar di bawah ni...masa ni dah dekat kul 7 malam dah tapi masih terang benderang...hajat ke sini sebab nak ke DFO Souvenirs!dengar orang cakap beli laaa souvenirs kat sini sebab murah banding tempat lain...tu gigih carik tempat ni...kalo masuk dari arah Starbucks macam aku ni, depan sikit tu, DFO Souvenirs terletak belah kanan kita...di bawah restoran korea seperti dalam gambar ni....
masa kat dalam DFO Souvenirs ni terjumpa balik orang malaysia yang kami sempat berhai hai bai bai kat Crown Range Summit petang tadi!sembang sakan la kan...seronok dapat jumpa orang kampung ni...hehehe sambil tu duk pening kepala nak beli barang apa...nak beli untuk family lagi, untuk kawan-kawan opis lagi, kawan-kawan alam maya lagi...pening aku masa ni tau...sampaikan terduduk aku kat tepi longgokan fridge magnet tu...hohoho aku memang aim nak beli jer souvenirs untuk semua orang kat sini...malas dah nak shopping lagi pasni...overall fridge magnet kat sini dalam NZD2.90-NZD6.90 la lebih kurang...tapi yang cantik-cantik dalam NZD5.90-NZD6.90 gak...takde laaa murah mana pada aku...tapi lepas-lepas ni aku tengok gak tempat lain, lagi mahal dari sini gak...so better beli sini jer la...pastu ada t-shirt aku beli harga NZD10 jer...ok gak la..abang aku pesan t-shirt All Black, tengok harga jer ratus-ratus NZD terus tak jadi beli..cuma untuk abah jer aku beli t-shirt Canterbury...mahal sikit laaa...saje nak bagi dia kenangan...dulu dia pernah belajar kat NZ...hehehe duk sibuk masing-masing memilih barang sampai tak sedar, jam dah dekat 10 malam!gilaaa lah...tak pernah-pernah aku buat perangai macam tu...hahahaha
dah abes shopping, duit dah abes...baru laaaa perut terasa lapar!nasib baik belah kanan DFO Souvenirs tu ada kedai kebab...selang beberapa kedai laaa...apa lagi terjah laaa...aku tapau kebab ayam dengan nasi...mahal gak dalam NZD19 termasuk air...pasrah laaa....perut dah lapar nasik walaupun takde rasa sangat masakan dia ni...
setel semua, kami pun bergerak ke arah kereta...masa ni nampak bulan dekat sangat dengan puncak Skyline yang kami naik petang tadi...cantiknyaaaa...dan sebelum balik ke Caples Court, kami pergi isi minyak siap-siap sebabnya esok nak keluar awal pagi...kali ni isi sampai penuh cuma NZD38 sahaja....ok la kan....
sampai bilik, terus makan dan main internet...dah tengah malam pun tak tido lagi masing-masing duk berinternet...hehehe segar bijik mata masing-masing dapat internet kan...sedangkan hari ni kami dah tempuhi satu perjalanan yang jauhhh dan penuh dengan aktiviti...pape pun aku sangat puas hati sebab dapat pergi banyak tempat yang nak pergi di NZ ni...hehehe ok kena tido cepat sebab esoknya kami akan keluar awal pagiii untuk ke destinasi seterusnyaaa... =D

10 comments:

  1. Cantik gile view tasik tu dari atas ... macam lukisan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la psl azra...klo byk masa mmg leh je layan lama2 view tu...sambil minum kopi panas...hahaha heaven!

      Delete
  2. Memang lawa tasik tu walau nama dia ada Tipu. Terima kasih upload gambar ko tengah cuak. Xpe, xhilang macho lagi tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha macho lg kah?hahaha tu tanda macho la tu berani letak gambar tgh cuak...hahaha

      Lake kt nz ni mmg cntik gler...memukau btol...

      Delete
  3. aaaaa apa ni semua benda yang aku takut ko dh buat ni. hahaha mau aku nangis naik chairlift tu. belom kira naik Luge tu. mau terkuar sebelah paha. hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha wei takde la takut sngt takat chairlift tuuuu....hahahaha #berlagak

      luge tu ok jer laaa...takde terkuar peha pun...kehkehkeh....ni blom aku naik bungee jumping or skydiving nih...hahahaha

      Delete