Monday, March 30, 2015

Summer in Downunder: Day 9.1 - Baldwin Street & Dunedin Botanic Garden, Dunedin

Sambungan dari: Summer in Downunder: Day 8.3 - Tunnel Beach, Arden Country House & Garden Motel, Dunedin

lena gila tido sampaikan kul 6.30 pagi baru aku terjaga nak solat...luar dah sedikit terang dah...huhuhu pagi ni semangat nak memasak spaghetti meatball untuk besday girl...girl kah?hahaha aku ngan sue laaa gigih memasak...takde apa sangat pun...takat main campak-campak jer sos dengan meatball tu...sebab kentang masih banyak, campur jer laaa kentang dalam sos tu...gunakan jer semua menda selagi ada....siap masak, terus excited hias-hias meja untuk breakfast...takde la hias mana, saje seronok nak ambil gambar...lagi nak celebrate besday dini...seronok makan bersama-sama masa travel ni, walaupun serba kekurangan bahan nak memasak...eh kira kurang ke tu?hehehe
lepas dah kenyang, birthday girl plak take over dapur nak prepare nasi goreng untuk lunch kami nanti...lepas tu kami pun kemas-kemas barang semua...barang makanan yang rasa dah taknak guna tu kami tinggalkan saja di sini sebab next accommodation takde disediakan dapur...dalam jam 10 pagi kami pun check out...masa angkat barang kat kereta, wife owner ni ada kat ruang parking tu...sekali dia nampak kitorang dia tanya sape yang berlove-love ngan laki dia semalam?hahahah wohoi uncle ngadu kat bini ker?hahahaha aku gelak-gelak jer laaa...takleh gurau manja langsung!
masa keluar dari motel ni baru perasan yang motel ni dekat dengan Yilmaz Gourmet Pizzas and Kebabs, salah satu kedai halal yang terdapat di Dunedin ni...dan juga terdapat Asian Grocery di sini, tapi takdan nak terjah la...kemudian, kami terus menuju ke The Steepest Street in the World iaitu Baldwin St!jalan ikut gps, berpusing-pusing dia bawa kitorang...sedangkan bila tengok signage tu, terus jer jalannya dan mudah....hohoho bertabah jer laaa...sampai kat Baldwin St ni, dah nampak dah terbentang depan mata jalan sepanjang 350 meter yang curam!di kiri dan kanan jalan yang curam tu terletak rumah-rumah orang...
masa aku duk search info pasal Baldwin St ni, aku macam teringat posing yang orang buat bila kat sini...tapi bila dah sampai sini, aku jadi blur tak tau macam mana nak ambil gambar yang best...penat la suh sue berdiri ke depan, ngadap ke belakang...semua pun macam tak kena!hahaha!sampai bersila aku kat situ duk pikir cemana posing orang biasa buat...tapi sampai kesudah nan hado....haaa nengok jer laaa gambar apa yang ada ye...hehehe tapi comel jer rumah-rumah yang terdapat kat Baldwin St ni...aku tak dapat bayang kalo buat khemah nak kenduri ni, mau berguling semua benda ke bawah!hahaha kat sini juga Cadbury ada buat acara tahunan iaitu diorang akan gulingkan coklat banyak gila sampai penuh Baldwin St ni tau...heaven gila kan...hehehe masa kami berjalan naik Baldwin St ni, tetiba jerr ada budak-budak berlari dari atas ke bawah dengan lajunya!giler lah kuat lutut kan...kalo aku mau dah terpeleot dah tu....hahaha kereta yang lalu kawasan sini pun kena laju-laju sebelum daki tu...kalo tak, mau tak naik kereta!dan paling best ada gak yang nak buat sesi lumba lari dari bawah ke atas!haaaa semput la korang....hehehe dan kami, macam biasa laaa takde kegigihan nak daki sampai atas tu....cukup dapat feel sikit-sikit kat bawah tu sudah la...
oh ye, kat sini boleh beli sijil mendaki tau...aku tak pasti la cemana pekedai tu nak tau ko betul mendaki ke tak...sebabnya takde plak dia pi verify korang mendaki ke tak...kitorang takde la beli...jujurkan...memang tak naik sampai atas pun...hehehe
dari Baldwin St, kami sempat singgah isi minyak penuh-penuh dulu sebelum menuju ke Dunedin Botanic Garden...akak yang kami jumpa di supermarket semalam la yang suggest datang sini...dia cakap rose garden sini cantik...jadinya dah alang-alang dekat dengan Baldwin St ni, kami pun singgah laaa...taman ni telah dibina since 1863 tau...lama giler!masuk jer taman ni dah nampak penuh dah bunga berwarna-warni di tepi jalan tu...
dari jauh nampak dah rumah kaca yang dikelilingi bunga rose putih dan pink!menarik!bau pun wangi jer kat taman ni...memang asyik abes lah!hehehe pokok-pokok pun besar-besar...ye laaa dari tahun 1863...mau tak besar pokok diaaa...kalo dah pokok lagi besar dari aku, korang dapat bayang tak besar mana pokoknyaaaa....hehehe!
sampai di kawasan rumah kaca tu aku macam mabuk gak la dengan bunga...hahaha aku ni bukan minat sangat bunga...tapi bila dah kat situ, jadi asyik gak laaa dengan bau bunga tu...yang rose pink tu yang wangi...dah la bunga rose dia tu subur gilaaa...gemuk-gemuk!kembang setaman katanyaaa...bila dah berada kat taman camni, terpaksa la aku bertukar menjadi minah bunga...hehehe
kat taman ni, lalang pun aku nampak cantik...hahaha masa aku posing dengan lalang ni, dini gigih laaa ambil gambar itik kat keliling tu...sampai baring-baring atas rumput lagi...gigih sangat sampai terkena taik itik kat situ...huhuhuhu
kat taman ni juga terdapat cafe dan information centre...tapi kami tak sempat nakpi terjah pun sebabnya kejar masa...tapi dalam kejar masa, lama juga kami duduk dalam taman ni...abes semua bunga nak diambil gambar kekdahnya....
dan kemudian barulah kami masuk ke The Rose Garden yang mempunyai pelbagai jenis warna dan bentuk bunga rose!wahhhh ini memang lagi mabuk aku....hahahaha macam-macam nama rupanya rose ni...aku pun tak pernah ambil tahu selama ni...layan jer la korang yer gambar bunga-bunga cinta nih...
aku pas ambil sikit-sikit gambar bunga, aku dah malas dah sebab rasa macam sama jer semua...hehehe ni la jadinya kalo bukan peminat bunga sangat...tapi dini dan sue sangat gigih tau...kalo boleh semuaaa gambar bunga rose tuh diorang nak ambil...hehehe tapi masa ni macam dah ada kering-kering juga bunga rose...maybe sebab panas sangat...almaklum summer...tapi tetap menawan!
di hujung-hujung taman bunga mawar ni, tetiba plak dini dapat idea nak ambil gambar 'bertingkapkan' bunga rose...hehehe teknik bergambar kekdahnyaaa...banyak plak teknik fotografi aku belajar dalam trip kali ni...terbaiklah!oh ye masa aku nak ambilkan gambar dini dalam frame bunga tu, aku main langkah jer batas bunga tu...sekali kena sound okey ngan mat salleh kat situ...siap cakap aku tak respect bunga tu blaa...blaaa...blaa....sadis!terus insof!
dan akhir sekali, sebelum meninggalkan Dunedin Botanic Garden ni, sempat laaa kami berposing sambil bergelimpangan di atas rumput nan hijau di situ...pose ni ditujukan khas untuk semua pembaca WanderlustDJ dengan ucapan jangan tenung lama-lama yer!hahahahaha!abes pusing taman bunga, kami pun bergerak meninggalkan bandar Dunedin...sempat lalu semula di Arden Country House tuuu...pandang sambil jeling-jeling sebelah mata jer laaaa....sobss.....

12 comments:

  1. Cantik kebun bunga dia ...

    And as for me, memang kalau pergi mana mana suka ziarah dia orang punya garden garden nih !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe kiranya enghaz niiiiii hang kebun ker?ke mat bunga?hehehehe!

      tapi syiok tgk bunga diorg kan...gebus gebuuuu!

      Delete
  2. Lawa nya bunga2 tu!! Credit pic DJ dekat tepi bunga rose putih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe yeee bunga lawa ke DJ?kehkehkeh

      Delete
  3. amboi kemahennn ha posing cecelah bunga hai.
    bilelah aku nak sampai NZ ni.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha aku turn on jiwa bunga-bunga bila kat sini...hahaha

      InsyaAllah....nanti smpai le tuuu....AA nak buka balik route ke sana balik kan....hehehe

      Delete
  4. Weiiii Baldwin St Ni la penyebab aku nak gi nz dulu. Tapi tu la..budget x cukup nak redah south island. Pasrah je laaaa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke?klo cmtu Ko kna pi masa cadbury gulingkan coklat tu Laaa...br heaven!hahaha jun ke julai tah...hehehe

      Delete
  5. Posting yang berbau harum...

    Cuma semalam kat situ pun sempat skandal....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe smpi.mesia kannn harumnya en.mie...hehehe skandal sgt kan ngn laki org...nasib bini dia xserang...hahaha

      Delete
  6. Salam. nak tanya. Kat baldwin St tu...leh parking kete tepi2 jalan tu jer, ke? hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. seingat saya masa tu mmg parking tepi2 tu je...tpi kat jalan rata tu la..bkn kat baldwin yang menaik tu..

      Delete