Tuesday, April 7, 2015

Summer in Downunder: Day 11.0 - Harbour Town & Shiraz Authentic Persian Restaurant, Gold Coast

Sambungan dari: Summer in Downunder: Day 10.2 - Christchurch, New Zealand to Islander Resort Hotel, Gold Coast & Golden Legends Malaysian Seafood Restaurant

dah hari ke-11 perjalanan, mula rasa malasss dah nak berjalan....rasa nak melekat jer atas katil tu kan...lagi mengenangkan kepanasan di Gold Coast tu, rasa nak duk dalam bilik jer....hehehe tapi apakan daya, rugi la woi jalan jauh-jauh tapi duk dalam bilik...dalam kul 10 pagi kami pun bersiap-siap untuk keluar...sempat menjengah ke balkoni melihat kesunyian pagi tu...agaknya memasing tak bangun lagi, almaklum kepenatan berparti entah sampai kul bape laaa semalam kan....hehehe masa ni sempat la ambil gambar nak tunjuk bukti hasil sunburn di NZ!hahaha giler lah dah macam apa jer bulat putih kat mata sebab pakai spek itam...hehehe
kemudian kami terus menuju ke tram station Cavill Avenue sambil layan cuaca panas yang cantik di Gold Coast!sebenarnya hotel kami ni terletak in between antara station Cavill Avenue dan Surfers Paradise...tapi sebab destinasi kami hari ni adalah menuju ke Harbour Town, jadi lebih baik naik dari Cavill Avenue jer, lagi murah sikit laaa....
kami naik tram hingga ke station terakhir iaitu Griffith University....perjalanan mengambil masa dalam 20 minit juga....masa sampai ni tak nampak orang pun..jadinya a bit confuse mana nak tunggu bas untuk ke Harbour Town...rupanya station bus adalah sama jer dengan tram station tu...boleh tunggu bas nombor 709, 719, 712 dan 713...tak lama tunggu, sampai la bas nombor 709, terus kami naik!aku tak ingat dah berapa harga naik bas dan tram sebab main touch GoCard jer kan...
bas tersebut membawa kami terusss ke bus stop betul-betul di hadapan Harbour Town!turun bas, apa lagi laju la menuju ke kedai-kedai yang terdapat di situ...dalam hati masa ni memang takde niat nak shopping pun...sue dengan dini jer laaa yang dah aim macam-macam nak beli...siap la sue gigih bawak backpack kann...hahaha sampai jer dalam Harbour Town ni, 1st sekali nampak Asian Grocers...tetiba jer aku ngan sue terpikir entah-entah ada Milkis ni!hahahaha masuk jer, sekali ada kooo...laju capai!yeay!suka!
sambil minum Milkis, sambil bergerak dalam Harbour Town nih...masa ni kami lalu bahagian pasar jual barang basah...ada banyak buah-buahan yang segar...siap ada tester lagi...gigih aku ngan sue mencuba pelbagai jenis buah plum yang manis dan sedap!abes test semua, perut pun dah kenyang sikit...hahaha terus gerak jalan ke kedai-kedai lagi...masa ni jalan ikut kata hati jer la...sebab malas nak cari directory board lagi...
baru nak start jalan tu, sue dah excited nak shopping...sekaliiiii mata aku terpandang kedai Autograph nih!sekali tengok semua big size punya baju dannnnnnn harga dia murahhh giler!clearance stock kau...dari saja-saja suka nak usha tengok, sekali menggila aku dengan dini kat dalam tu!hahahaha zue pasrah jer nak nunggu kitorang kat situ....hahaha giler weiii baju tshirt lengan panjang cuma AUD5-AUD10 jer...maunya tak menggila aku beli...seluar jeans, slack pun leh dapat harga gitu...untuk big size ok...kalo kat malaysia ni big size semua nak mahal melampau...huhuhu aunty pekerja situ siap cakap yang dini become crazy sebab dia duk wahhh....wahh....wahhh....bila tengok harga....hahaha aku beli yang murah-murah jer laaa...dini la gila sakan siap beli gaun lagi!kehkehkeh....total aku abes kat kedai ni jer adalah AUD55 dengan hampir 10 helai tshirt dan seluar aku beli kat sini...memang terbaiklah!siap dapat VIP card lagi tau...hahahaha!





kesian sue kan kena tunggu lama kami masa ni...hahaha dia bukan leh beli pun dalam kedai tu...saiz berbeda...hehehe abes shopping, muka aku dengan dini dah berseri-seri!hahaha siaplaaaa amek backpack sue letak baju kitorang tu...hahaha lepas tu mula la misi menyopping barang-barang sue dan dini ni...kemain kerlas sue shopping handbag kat Fossil kan...aku telan air liur jer laaa masa ni...duit dah takdo!hahaha layan jer la masuk kedai beg dan macam-macam kedai lagi...
lepas puas hati dah dapat apa yang dihajati, baru la tersedar perut tak diisi lagi sejak awal pagi...hehuuuu terus usha map yang diambil tadi, tengok tempat makan halal...bagus weh map dia ni, siap tunjuk lagi sign kedai halal yang mana...maybe sebab ramai muslim datang shopping kat sini...
pikir punya pikir, kami decided untuk makan kat Nando's...aku dah rindu ayammmm....hehehe pastu sebab nak nasi gak...macam biasa masa nak order tu aku tanya juga betul ke halal...dan staff situ cakap memang halal...lagipun pekerja Nando's kat sini memang muslim aku tengok...dan sebab tamak terlebih, aku dengan dini order seekor ayam!hahahah...kira share sorang separuh...sue jer berhemah lagi makan quarter meal...hehehe kami ambil dengan nasi dan fries...sedapnyaaaaaa...aku makan slow and steady jer menikmati keenakan ayammmm...nyummeh!
lepas dah kenyang, sambung lagi aktiviti shopping...sempat juga la aku sambar tshirt Nike untuk adik dan kasut Crocs yang memang sangat murah!dan akhir sekali, makcik berdua ni nak pi masuk balik Fossil...kerlas kan kat Aussie duk sakan borong Fossil...hehehe aku dah tak larat nak layan, aku cuma duduk melanguk di luar Fossil ni jer laaa sambil menjaga harta sepencarian hari nih...hehehe masa duk melanguk ni ada laaa orang malaysia datang tegur...borak kencang gak...sekali ada plak unsur-unsur tak syok bila asyik cakap selalu datang sini laaa shopping, beli beg branded macam beli goreng pisang laaa, naik MAS laaa blaaa...blaa....bla....ok fine aku malas nak layan orang cenggini..terus aku malas nak layan dah...huhuhu 
selesai sue dan dini shopping kat dalam Fossil tu, baru la masing-masing sibuk nak mencari Money Changer...aku sempat la tukar baki duit NZD ke AUD...tak banyak mana pun, tapi boleh laaa buat nak shopping lagi sikit...hehehe masa ni cari surau, sekali dah tutup pulaaa...sebab masa tu dah 5 lebih...jadinya kami pun nak bergerak balik ke hotel...sekali ternampak Chemist!ehhh rasanya baca kat Gold Coast takde Chemist, sebab tu plan nak pi Brisbane esok untuk ke Chemist!jadinya kami cuba usha ada kerj perfume murah kat Chemist di Harbour Town ni...sekaliiii ada kooo...dah tu ada jual yang tester plak tu...murah giler AUD10 jerrr....perghhh berebut-rebut la kami kan sebab tester tu tak banyak!siappp laaa sue buat drama kat sini ok...buat drama sampai dini yang cop dulu perfume tu rasa bersalah, sampai bagi pula ke sue perfume tuh!hahahaha!choi sangatkan!kehkehkeh....haaa ni antara yang berjaya rembat!semuanya AUD10 kecuali yang Daisy Marc Jacob tu mahal sikit walaupun tester...tapi aku ambik juga sebabbbb Daisy ni biasanya mahal sangat...hehehe
lepas tu kami pun bergerak menuju ke bus stop di Harbour Town ni dan naik bas nombor 719 menuju ke tram station Hospital University pulaa...boleh jer nak ke Griffith University, tapi sebab sampai sini dulu dan semua pun turun sini, kami ikut sekali laaa....naik tram balik semula ke hotel dan rehat....pastu sempatla kemas-kemas beg sambil tengok balik hasil tuaian kami hari ni..hamboi kerlas kawan-kawan aku...pi Indon kome taknak shopping yer...kat Aussie kemain shopping...last trip ke Melbourne dan Sydney pun macam ni juga laa...berlebih-lebih luggage...masa ni aku dah mula risau...cukup ke 50kg luggage yang dah beli tu...perlu beli lagi ker...huhuhu

dan pada malam tu kami keluar jam 8 malam...lapar giler masa ni...ingat nak cari makan yang murah-murah jer sebab baki duit tak berapa nak ada...sekali tergoda nak masuk ke Shiraz...kedai makanan persian....memang sebelah hotel kami jer...masuk dan duduk tengok menu...haaaa nganga lagi...awat laaa mahal sangat makanan kat sini weh....aku ambil nasi dengan 2 jenis kebab dengan harga AUD24...tapiiii sedap giler weiiii kebab dan nasi diaaa...hahaha nasib baik la kannn...hehehe portion dia pun besar...siap laaa kitorang tak abes dan bungkus bawak balik....

perut dah kenyang, kami pun berjalan-jalan sekitar Surfers Paradise ni...duk cari sourvenir Australia pula...tapi tak banyak sangat la aku beli sebab masa ke Sydney dan Melbourne tahun 2013 dulu dah banyak beli...saja beli sikit buat tambah-tambah...haaa kedai Royal Gifts kat bawah ni, owner dia sama ngan kedai seafood yang aku makan semalam...owner dia orang Sarawak...memang kedai dia pun dekat sebelah ngan kedai seafood tu dan berhadapan dengan Shiraz....aku baca kat internet, ramai suka beli souvenir kat sini sebab murah...siap boleh bayar in RM tau...hehehe kalo boleh la singgah sini....tapi aku duk borong FM kat Wholesale Direct tu...kedai tu betul-betul depan kedai Condom Kingdom yang meriah tu...mesti korang jumpa punya laaa kalo jalan kat Surfers Paradise tuh!hahahaha eh tapi kami tak masuk tau...aku nak bagi landmark ke kedai wholesale ni jer laa...hehehe
dan kemudian kami pun bergerak balik semula ke hotel...malam ni sambung lagi kemas barang...sumbat mana yang boleh disumbat...plan macam mana nak susun 50 kg untuk luggage dan 7 kg hand luggage setiap orang...masalahnya ada 1 hari lagi ni, dan diorang masih banyak duit lagi....aku risauuuu jer tak cukup 50 kg campur 21 kg handluggage tu...huhuhuhu

18 comments:

  1. DJ...mata sepet hikss...sunburn?...masih cute lah..putih je pun.

    cuaca panas di Gold Coast? DJ p bulan berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hjg bln december ni jm.pnssss....terbako rasanya...hehuuuu

      Delete
  2. shopping sakan! baju harga 4.99 tu mmg murah banget

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg murah beb.nasib duit xbpe byk...klo tak, lg byk aku borg...hehe

      Delete
  3. murah betul plus size tu. betul cakap ko, kat mesia ni baju plus size yg lawa2 susah dijumpai.
    ok gambar last tu mmg tak boley blah hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu La pasal..meroyan aku kt situ...tp yg murah gler tu tshirt biasa laa..klo nk blouse gaun sume mhl sikit dlm 14.99 ke atas...tp still ok Laaaa....

      Hamboi yg tuuuuuu je ko nmpk kannn...kuikuikui

      Delete
  4. Sambung baca..tadi baca intro je hiksss

    time JM pegi hari tu Station Tram dan rail nya masih dalam pembinaan...so nk ke Harbour Town tu kami naik bas di depan apple Park

    ahahaha..Nakal tau..mkn buah FREE

    ahahaha...bagai org memgnatuk di sorongkan bantal lah kan bula juma kedai IDAMAN...baju ada size..kalau JM mmg melopong je lah...hikss..mcm lah kecik sgt kan

    dulu pun JM borong FM di kedai Wholesale tu mmg murah...KEDAI KONDOM tu...tak masuk? ehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah skng dh ada tram, lg mudah jm.dah sbb tu juga no bas dh btukar.dah xsma masa jm pi dulu..cpt btol diorg brubah kan..sdgkan jm pi 2013 je pun...

      Buah free tu rezeki nmanyer...kuikuikui kitorg ni keturunan matsalleh Rasanyaaa.....tu body size depa...hehehe

      Omg, tak masuk. Eh.

      Delete
  5. tak sunburn...masih qu puteh lagi. ke ang memang bwk qu puteh ke sana. hihi..

    aaa condom kingdom wakakakaka. anything new beb??? *yekeee tak masukkk...lalalalalala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha tu faktor pncahayaan tu bkn sbb qu puteh...masa ni aku xknal qu puteh lg...ecehhh mcm kn dh lama sgt kan trip ni..kuikuikui

      Eh eh aku tak masuk...sompahhhhhhhh....hahahahahahaha!

      Delete
  6. Tetap kiut walau sunburn... tapi kenapa mata tu jadi sebaris...

    Ada juga makhluk yang gi Aussie macam balik kampung... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha! Pns kt luar tu en mie...xpkai spek itam, gitu Ler jd nya...hehehe

      Tu la sy pun Perasan kwn2 sy ni asal pi aussie je sopping sakan...hahaha!tP ktorg mmg inlove la ngn aussie ni...jd boleh la nk kategori as kampung!hahaha

      Delete
  7. Replies
    1. Hahaha kan...trip plg tbakor kulit dan poket!mmg win lah!hahaha

      Delete
  8. Camtulah muka aku sekarang ni lepas berangin-sepoi-berpanas-mentari haritu. Xpe, puteh puteh qu puteh gak esok lusa. Haha.

    Kesian kat Sue, backpack dia jadi mangsa sumbat hasil belian korang kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah pasrah je la muka terbakor...sok2 ok balik...kannn...janji dpt pengalaman best....hehehehe tu la mula2 suh dia bawak konon dia je nak sopping...sekali, terusss rampasan kuasa...hahahaha

      Delete
  9. Dj.. Fossil handbag tu murah tak dari kat malaysia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klo ikut mmber yg bli tu, dia ckp murah sikit..

      Delete