Friday, December 11, 2015

Permohonan Visa untuk ke China & Layan tekak Korea di Sweetree Restaurant, Ampang

ok malas nak sorok, hujung tahun nanti aku akan ke China, so dalam kesibukan kerja hujung tahun ni aku sempat la lari kejap ke KL untuk hantar permohonan visa aku ni...aku memang dah tak ingat macam mana nak mohon semua ni, nak study memang takdan sangat kan, nasib baik laaa baru-baru ni Zilla ada update cerita mengenai permohonan visa ke China...memang rezeki aku sangat la kan...hehehe siap ada link terus ke blog MKL yang ceritakan pula tentang bagaimana nak pergi Chinese Visa Application Service Centre Kuala Lumpur yang terletak di Hampshire Place Office, Jalan Mayang Sari, KL...tapi untuk aku, aku buka jer waze atau gps dalam hp tu, Alhamdulillah sampai je tempat ni tanpa sesat...

so seperti yang korang leh baca di blog Zilla tu, sebelum ke visa centre ni kena laaa isi borang dia siap-siap...ada beberapa cara yang boleh digunakan, korang leh baca di blog Zilla tu...untuk aku, aku pilih cara online jer dengan pergi ke website Visa for China ni dan isi application form...lepas dah setel isi semua, baru la aku print application form tu...oh ya, info tambahan, untuk middle name tu, sila letak bin/binti ye, jangan dikosongkan...tapi kalo korang lupa letak gak nanti, diorang akan isi kan masa di visa centre tu...lepas dah print borang, sila tandatangan borang tu...untuk isi application form ni, kita boleh juga buatkan untuk orang lain, tapi nanti ada ruang lain yang kena diisi...

dah setel application form, kena siapkan juga passport asal dengan tempoh sah laku lebih dari 6 bulan, salinan muka surat depan passport, gambar berukuran passport dengan latarbelakang cerah (putih/biru), salinan flight ticket dan salinan itinerary...untuk gambar tu, please make sure yang sama lebih kurang dengan passport...means kalo dalam passport tu gambar pakai cermin mata, so bagi la gambar yang pakai cermin mata juga ye...dan untuk salinan itinerary tu aku buat simple je, hari ni kat mana, esok kat mana...gitu jer simple...

dah siap semua, start kereta dan terus menuju ke Hampshire Place Office...kalo nak naik LRT sila rujuk blog MKL...sampai je di bangunan ni, aku ingat nak parking tepi jalan je, tapi kena sound dengan guard plak, terpaksa la masuk ke dalam basement parking...bayaran yang dikenakan adalah RM3 untuk sejam pertama...dalam hati terpikir gak, berapa lama laaa agaknya nak setel urusan application visa ni...hohoho...oh ye, sebelum pergi visa centre, please make sure hari tu bukan hari cuti hujung minggu atau hari cuti umum di KL yer...kang kut makan hati je sampai sana, tutup!dan untuk penghantaran application, masa yang ditetapkan adalah pada jam 9.00 pagi hingga 3.00 petang sahaja...dari parking, terus naik lif menuju ke tingkat 5...
masa aku pergi ni kul 12 tengahari, rezeki aku tak ramai yang sedang beratur...sampai je depan kaunter ada pakcik guard duk tanya cukup tak dokumen...kalo takde borang lagi, dia suh isi dulu kat tepi tu...kalo takde salinan passport dia suh pi fotostat kat situ gak...tapi aku dah lengkap, terus beratur je...depan aku ada sorang je masa ni, aku duk tengok budak tu bawak sampai 6 passport, tapi 1 je yang lengkap...so dia kena datang balik semula nanti...masa ni aku cuak dah, kalo kena datang balik memang payah la aku...bukan dekat, dah tu payah nak time off lagi...huhuhu dan tak lama tu sampai turn aku, staff situ semak dokumen dan minta aku isi kan info mengenai seorang dari ahli keluarga dalam tu dan terus dapat nombor giliran...yeay!lega...
dah dapat nombor giliran, kena tunggu kejap nama dipanggil ke kaunter penghantaran application form...kejap je tunggu, nombor aku dah dipanggil...serahkan semua dokumen, dia duk key in maklumat, tak lama tu aku dah dapat slip untuk dikemukakan masa nak ambil visa nanti...yeay!aku ambil servis biasa je, means akan ambil masa 4 hari untuk visa siap...kalo korang nak siap cepat boleh gak, tapi bayar lebih la yer...hehehe staff situ siap explain nanti bawa slip tu lepas 4 hari ke aras 6 untuk ambil visa dan passport kita...masa untuk ambil ni antara jam 9.00 pagi hingga 4.00 petang sahaja...masa tu kena bawa duit RM88.30  seorang untuk one entry visa...kalo ambil double, triple or multiple entries tu lagi mahal laa ye...details harga leh rujuk blog Zilla or website Visa for China tuh...haaa lega dah setel urusan permohonan visa aku dalam masa kurang 30 minit...untung juga datang kul 12 tengahari ni eh...kalo datang awal pagi mesti kena beratur je lama...hehehe!lepas 4 hari bekerja, boleh laaa datang ke tingkat 6 untuk buat payment dan collect visa!and ready to go to China!yeay!
oh ya, lepas setel application aritu, terus kepala ligat pikir nak makan kat mana...alang-alang dah kat Ampang kan...pikir punya pikir, sampai je kat kereta aku dah decide dah nakpi makan kat Sweetree Restaurant, Ampang...hehehe...gigih kan pi makan situ sorang-sorang...tetiba plak laaaa tekak nak layan makanan korea...napetah sejak akhir-akhir ni tekak dan perut asyik nak makanan koreaaa jer...hehehe sedapnyaaa layan makan Dolsot Bibimbap...aku suka!nyummeh!harga malas dah la nak cerita...hahaha sebab dah beberapa kali dah aku share dalam blog ni rasanya... =D

10 comments:

  1. Dah cukup fit kan DJ... selamat berjalan-jalan... hehe

    ReplyDelete
  2. sunyi sepi je blog ni. dj dah sampai china ye? tak sabar nak baca cerita di sana. happy holiday

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe ada je lg kt mesia...bz sikit nov n dec ni...insyaAllah blik dr china nnti sy start smbung cerita yer...hehe tq!

      Delete
  3. Wah, tak ada lah susah mana nak buatkan? dulu suruh orang buatkan untuk visa ni, rasa macam kena 90-120 ringgit -_-'. tapi tak ada masa nak turun kl pergi buat sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang jer....cuma rajin tak rajin je nakpi KL nun...hehehe

      Delete