Sunday, February 21, 2016

Pre Solo Trip to Labuan :: Mukah, Sibu & Miri, Sarawak

setelah beberapa bulan, akhirnya dapat juga aku mula kan cerita Solo Trip ke Labuan aku nih...hehehe kalo ada sesiapa yang pernah baca sebelum ni pasal aku merempan taknak travel solo dah lepas balik dari trip nih...hehuuu...tapi sebelum Solo Trip ke Labuan ni, aku kena pi kerja dulu di Sarawak...makanya pada 20 Ogos 2015, seawal 5.45 pagi aku dah bangun dan gerak ke KLIA...sampai sana sempat breakfast di Kopi Time yang mahal meletops tuh dan juga beli ubat sakit tekak di farmasi...masa ni aku dah mula rasa tak sihat dah tapi gagah kan juga la diri....
 masuk boarding hall, aku sempat la study pasal kerja...almaklum sampai awal kan...aku kalo naik flight sensorang ni memang terlebih cuak, so kena pi awal-awal...hehehe naik flight tengok kosong jer flight ke Sibu nih...haaa apa lagi, 1 row ana yang punya lah kan...terus membuta dengan selesanya sampai la dikejutkan dengan nasi lemak sambal udang yang nyum nyum...masa makan ni macam ada gegaran sikit tapi masih boleh senyum laaa...hehehe...tepat jam 10.45 pagi aku sampai di Lapangan Terbang Sibu...kena tunggu kejap sampai member aku sampai, dan kami menaiki teksi bersama menuju ke Mukah!gila la harga teksi sampai RM300!aku tak sangka rupanya jauh wei dekat 2 jam dari Sibu ke Mukah!hohoho...pasrah, nasib baik leh claim semula...selamat sampai di Mukah pada jam 1 petang...terus ke Li Hua Hotel untuk check in...rasanya ni antara hotel yang baru juga la di sini dan recommended dari geng jabatan sama ngan aku di Sarawak ni...ok la harga bilik RM138 untuk 1 malam termasuk breakfast...bilik baru dan bersih tapi paling tak menahan sebab toilet takde paip hoih!ni malaysia kot...huhuhu...
lepas letak barang terus kami keluar cari makan...lapar gila last makan masa dalam flight ke Sibu jer...kat pekan mukah ni banyak orang cina so macam payah juga nak cari makan aku rasa...nasib ternampak 1 kedai makan melayu...terus order makanan terfamous di sini iaitu nasi lalapan...masa ni member aku cakap nama dia lalapan sebab ada 8 unsur dalam menu kita tu...hahaha ha cuba korang kira, cukup tak 8?hehehe...lepas makan, balik bilik jap dan tak lama lepas tu orang company datang jemput kitorang dan kerja pun bermula...sampai lewat petang hoih!sengal rasa kepala otak aku...huhuhu...
dan malam tu kami pergi dinner di Riverside Seafood...kami order nasi apetah warna purple...tapi sedap je macam nasi biasa...then buttered crab yang nyum nyum...umah orang Mukah yang sedap!umai di sini dia tak campur lagi dengan benda lain, so ikan fresh la ala sashimi...sedap!aku tak ingat nama ikannya, tapi kata diorang ikan tu memang famous di Mukah ni...hehehe dan kami juga order tomyam yang aku rasa lebih kepada asam pedas jer rasa dia...hehehe telan jer laaa...lepak malam tu tak lama mana sebab dah kepenatan...esok nak sambung kerja lagi...hehuuuu...
malam tu aku takleh nak tido sebab batuk gila-gila...huhuhu sampai 2 pagi gak ler aku takleh lelap...huhuhu keesokan pagi nya awal pagi dah kena siap dan check out...kemudian sarapan di hotel...simple jer sarapan dia ada nasi goreng, roti bakar, telur...ok la kan nak kasi kenyang perut...then terus sambung kerja lagi...gigih siapkan cepat kerja sebab akan balik pada petang tu juga...masa lunch diorang bawa makan di kedai nasi ayam penyet yang katanya sedap di Mukah ni...ok la sedap!dah namanya ayam, ada ke ayam tak sedap kat tekak aku nih...hahahaha...sebabkan batuk dan sakit tekak makin menjadi, diorang cadangkan minuman herba cina ni, layan kan aje laaa...sejuk kejap tekak aku...
selesai kerja pada jam 4 petang, dan akhirnya kami gerak menuju ke Sibu semula...masa balik ni naik 4WD, duk pula kat belakang...masyaAllah hazab wei!sebab melantun-lantun aku...masa tu plak rasa nak buang air kecil tapi sepanjang jalan tak nampak toilet!hohoho rasa nak menangis aku menahan masa tu wei...rasa nak pecah pundi kencing!huhuhu...sampai kan nak gerak ambil hp pun aku tak mampu dah takut terkucil...hohoho gila melompat-lompat aku kat belakang...sobsss...sampai laaa dah hampir sejam setengah terseksa, masa dah hampir nak sampai Sibu ternampak surau kem askar terus suruh driver berhenti cepat-cepat!gila legaaaa bila dapat masuk toilet woi...nasib laaa takde yang tercicir...huhuhu gila punya pengalaman...bila aku update kat FB, ada member aku pernah kerja di pendalaman sarawak cakap, lain kali bawak kain batik kak...tak tahan tu, berhenti je tepi jalan!hahahaha bongok!

dan pada jam 6.30 petang kami sampai di bandar Sibu...terus aku ke Tanahmas Hotel...masa ni dah tinggal aku sorang jer la sebab geng sarawak dah meneruskan perjalanan balik ke rumah masing-masing malam tu...untuk 1 malam aku bayar RM168 hotel ni...ok la hotel dia, cantik dan agak mewah untuk aku...katil king, leh aku pusing-pusing malam tu sebab malam sebelumnya tak nyenyak sebab batuk...tapiiiii hotel mahal dan best pun, tetap tak syok sebab toilet takde paip lagi!huhuhuhu...
lepas letak barang, terus aku gerak keluar dari hotel...sempat la usha apa yang ada depan hotel aku tu...lokasi memang strategik hotel ni, betul-betul di hadapan Pintu Gerbang Sibu atau Sibu Getaway...di sebelah pintu gerbang ni terletaknya Lin's Swan Garden yang menempatkan patung The Swan yang merupankan Sibu's Majestic Icon...kecik jer garden ni...selain swan, ada beberapa lagi binatang mengelilingi swan tu...layan je la bergambar...
dari garden tu aku terus terjah Sugar Bun sebab member aku duk pesan suruh cuba...sedap katanya...aku order laaa set nasi dengan ayam goreng dengan harga RM8.30...biasa je la pada aku...huhuhu sedap lagi ayam KFC...masa makan ni ada merungut dalam hati kot, sampai kan tak sedar tertinggal hp atas meja masa keluar nih...huhuhu nasib baik staff kat situ kejar aku sampai keluar wei nak pulang kan hp tu...baik gilaaa...aku tak dapat bayang la dalam aku berseorangan ni, kalo hp takde...memang parah!huhuhu...
lepas makan tu aku berjalan kaki untuk menuju ke Pasar Malam Sibu yang dikatakan popular tu...sempat laaa berjumpa dengan Dolphin's Mascot masa berjalan ni...cantik juga la mascot ni bila dah kena sinaran lampu tu...layan jer la bergambar kan...dah nampak cantik...dan berhampiran dolphin mascot tu juga adalah Sibu Central Market yang merupukan indoor market terbesar di Malaysia...tapi aku tak masuk la market tu sebab dah tutup...tapi aku kagum sebab sepanjang jalan di tepi pasar tu, takde pun bau busuk or basah or kotor weh...even sepanjang aku berjalan sorang-sorang di bandar Sibu ni aku takde pun nampak anjing berkeliaran walaupun majoriti penduduk di sini adalah cina...
selepas beberapa minit berjalan, akhirnya aku sampai di Tapak Pasar Malam Sibu...tapi memula tu aku lalu jer sebab nak pi usha Tua Pek Kong Temple yang tertua di sini sebab dibina pada tahun 1870 lagi...saja la usha heritage di tempat orang kan...dah takde apa nak buat...hehehe tapi sebabkan malam, gambar adalah sendu...masa nak snap sekali lagi gambar, tetiba aku ternampak signage kawasan tu kawasan pencopet!terus jantung berderau dan pantas beredar!dah la kawasan situ agak gelap...huhuhu berani sangat laaa aku ni kan...
dan kemudian aku patah balik ke pasar malam dan usha makanan...pasar malam kat sini campur cina dan melayu...tapi ada seksyen dia laa...makanan cina belah kiri, makanan melayu belah kanan if jalan dari temple tadi tu...haaa masa ni pening gak nak buat pilihan...walaupun pilihan makanan melayu takde la banyak sangat, tapi aku keliru nak pilih kedai mana untuk beli sayapppp bakar!hehehe sebab banyak yang jual bakar-bakar ni...takut terbeli yang tak sedap!selain sayap tu, aku usha juga beli umai Sibu pulaaa...kecur air liur bila tengok...memula takut gak nak beli, takut sakit perut kan...ye la mentah, lagi kat pasar malam takut dah lama...tapi tak tahan, beli juga laaa...hehehe
lepas tu aku terus gerak balik ke hotel semulaaa...masih awal lagi masa ni dalam 7.30 petang tapi dah tak larat dah nak jalan...sampai bilik, rehat-rehat jap dan kemudian sambung layan makanan...sedapnyaaaa sayap bakar tuh!umai tu pun sedap...tak rugi beli...nyum nyum...lepas dah kenyang, mandi dan terus tido dengan nyenyaknya!
dan pada keesokan harinya, kul 7 pagi aku dah check out dan ambil teksi menuju ke airport berhagra RM45...nervous weh kali ni sebab nak kena naik flight kecik to Miri!dalam hati duk doa jangan laaa gegar sebab dolu masa dari Tawau ke Kota Kinabalu naik flight macam ni, trauma sebab angin kuat...huhuhu tapi Alhamdulillah masa ni tak gegar langsung flight...cumaaaaaaaa nasib tak berapa baik sebab masa ni tetiba telinga aku sakit berdengung!sampai sakit tangkap ke kepala dan tengkuk!semua gara-gara aku batuk dan selesema la ni...huhuhu
dan pada jam 10.25 pagi aku selamat sampai di Miri...aku transit 3 jam di Miri ni sebelum naik flight seterusnya ke Labuan!memula mati kutu gak nak buat apa kat airport ni kan...nasib ada yus, member jabatan kat sana dan dia free!terus deal dia akan jemput aku untuk kami keluar makan...hehehe excited sampai Miri ni, lagi nampak gambar Mulu...tak sabar untuk nexttt trip!hehehe...oh ye, kalo di Sibu icon dia swan kan, di Miri ni pula adalah kuda laut...
dan untuk lunch kami, yus bawa aku layan nasi lalapan!haaa orang sarawak memang suka nasi lalapan ni yer...eh tapi yus orang penang, tapi dah lama la duk sarawak...hehehe...jangan tanya la aku nama kedai dan lokasi yer...aku memang tak tahu langsung...aku ambil set ikan bawal dan yus ambil ayam...nyum nyum sangat makanan kat sini...ikan bawal dia tuuuu, sedap gila!terbaek lah...hehehe terima kasih yus bawak aku makan dan belanja aku jugak!best!
dan kemudian dalam jam 12.20 tengahari yus hantar aku semula ke airport...masa ni sempat la aku pi beli panadol sebab sakit kepala dan tengkuk dari flight tadi tak hilang lagi...adoi...sakit gilaaaa...flight dari Miri ke Labuan pun smooth dan selamat landing di Labuan pada jam 2.25 petang...dan bermulalah Solo Trip to Labuan.........hoih panjang gila mukadimah solo trip ni kan...hahahaha

4 comments:

  1. Sedapnye lalapan
    Sedapnya umai
    Weii ko nak gi mulu ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyum nyum sedap kan lapar plk xlunch lg...hehe aku ada tiket miri dh tp xstudy mulu lg...hehe

      Delete
  2. Pasni dah boleh solo trip ke obersi pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha insyaAllah klo dah takde org nak follow...

      Delete