Monday, February 8, 2016

Greentown Dimsum Cafe, Ipoh

Selamat Tahun Baru Cina!aku tak sure ada ke orang berbangsa Cina baca blog ni...macam takde jer kan...hahaha tak pe la, untuk yang tak berbangsa Cina tu, aku ucapkan selamat bercuti la yer!berhati-hati di jalan raya...juga buat yang tengah sakan travel tu, hati-hati juga walau di mana anda berada...ok!

haaa sempena Cuti Tahun Baru Cina ni aku nak share ngan korang tempat makan best yang bertemakan makanan cina iaitu DIMSUM!hehehe beberapa minggu lepas aku telah ke Dimsum Greentown Cafe di Ipoh!yeahhh masa ni aku pi bersama geng-geng travel blogger, kitorang buat short trip ke Ipoh masa tu...tapi cerita details pasal trip tu nanti aku ceritakan la yer ikut susunan cerita tertunggak aku tu...kitorang ke cafe ni atas cadangan sue...masa sampai ni dah kul 5 petang, tapi tak lunch lagi!gila ketar dah tangan dan perut masa masuk cafe nih...hehehe...cafe ni terletak di Greentown, dan berhadapan dengan Pejabat PTPTN...cafe ni juga ada Halal Jakim...haaa masa tengok balik gambar untuk update blog ni, baru sedar banyak gila gambar gegar!sahhh kelaparan...hahahaha!
masuk je terus usha menu...memandangkan ahli jemaah ramai yang tak biasa makan dimsum, kena laaa Duta Abadi JJCM memberikan tunjuk ajar kan...hehehe gigih sambil mengajar, sambil tangan snap gambar menu...tu yang hasil dia gegar semua gambar...dengan ketar lapar lagi kann...huhuhu korang layan je la menu ni yer...ikutlah mana yang nampak tu...hehuuuu...tapi seriously, menu kat sini menggoda jiwa betul...banyak gilaaa menu dia sampai rasa nak order semua!nasib baik masih waras dan tak menggila makan macam dolu...huhuhu...ada pelbagai jenis dimsum set, fried dumpling, dan steamed dumpling...ada juga pelbagai jenis nasi, noodle, savoury cakes, side dishes dan minuman...dan untuk egg tart dan cheong fun pula, hanya available on weekend tapi sampai kul 4 petang saja... #nanges
selepas membuat order, kami pun sabar menanti...tapi takde la lama sangat tunggu sebab takde orang sangat pun petang tu...tak lama tu sampai laaaa menu-menu yang telah diorder...pertama sekali sampai adalah air...semua orang pakat duk try Greentown Milk Tea a.k.a 3 layer milk tea (RM4.30)...tapi untuk aku, gigih layan Jasmine Tea (RM2.80) saja...sekali ko, seteko sampai!senak nak abes kan...hahaha tapi sedap laaa Jasmine Tea dia, i loike... #pujukhatilara
untuk makan berat, sebab sue dah pesan nasi dia big portion, so kitorang pakat share order beberapa jenis nasi iaitu Chinese Frid Rice (RM8.50) yang didatangkan dengan telur mata dan papadom...sedap gak nasi goreng dia nih...then ambil Claypot Chicken and Egg Rice dan Claypot BBQ Chicken and Egg Rice...keduanya berharga RM10.00 setiap satu...sedap!lagi sedap yang biasa tu jer dari BBQ...dan kemudian kami order juga Fried Radish Cake (RM7.00) yang sedappp!ramai yang suka makanan ni...rasa dia ala-ala kueh teow goreng sikit...nyummms!
untuk dimsum pula kami order beberapa set Chicken Siew Mai (3 pcs/RM5.20), Black Pepper Siew Mai (3 pcs/RM5.00), Fried Prawn Dumpling (3 pcs/RM6.60) dan Fried Beancurd Roll (3 pcs/RM6.00)...haaa chicken siew mai tu sedap!aku sukaaa...tapi black pepper tu tak berapa kena kat tekak...biasa je laaa...fried prawn dumpling tu pun biasa je pada aku...tapi fried beancurd roll tu memang terbaik!cuma aku tak cicah dengan kuah mint dia bagi tu je la, sebab aku rasa kuah mint tu macam buat rasa dia kureng enak sikit...maybe sebab aku tak suka mint koy...hehehe...tapi semua dimsum ni bertambah-tambah sedap bila dimakan bersama sos hitam dan merah yang disediakan di atas mejaaa...sedappp sos tuh!tapi lupa nak ambil gambar plak...
dan untuk memaniskan mulut, ada yang minta order Fried Lotus Seed Ball (3 pcs/RM5.00)...rasa dia tak kena sangat ngan aku...tapi ada yang suka dan diorang cakap rasa macam kuih bom melayu tu...hehehe dan-dan ada perbalahan sikit sebab kuih bom yang aku kenal bukan macam ni tau...kuih bom aku macam cekodok pisang tapi versi besar dan kurang pisang tapi banyak tepung!hehehe!
kenyang gila makan walaupun share share jer...gitu kan...hehehe overall memang sangat puas hati makan kat sini...makanan sedap dan harga pun berpatutan...kitorang makan bertujuh ni pun cuma RM150 sahaja...berbaloi-baloi...so sape-sape yang nak ke Ipoh tu, boleh la cuba terjah cafe ni yer!sedap dan recommended!hehehe...orang kedai pelik satu meja gigih ambil gambar makanan...dah ler masing-masing kamera keluar, hp keluar...tapi aku guna hp sendu je laaa, sebab tu gambo pun sendu...sejak akhir-akhir ni asyik kena sound jer suh tukar kereta la, suh tukar hp laaa...sobsss kalo keje aku cop duit, lamaaaa dah aku tukar! #denggg

8 comments:

  1. ada kentut2 tak minum teh seteko tu?

    gambar last tu mcm semua nak kena hempuk dgn monopad sebab main phone. hahaha

    happy holidays DJ !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kasik detox abes wei teh tu...kannnn generasi Y semua ni, gigih main hp je! #feelingmuda

      Yeay happy holidays to you too meng!

      Delete
  2. dj sekarang bukanlah yg dulu...wah kiut miut dah

    ReplyDelete
  3. Jilat skrin....ya ampun teringat2
    kamon aturkan dolly dimsum pulak

    ReplyDelete